
|
PÁLYÁZATI PARTNERSÉGGEL A GENERÁCIÓK EGYÜTTMŰKÖDÉSÉNEK
SZOLGÁLATÁBAN
2016. január - 2016. május
MTI
híranyag
MEGHÍVÓ
„A szociálgerontológia alapkérdései napjaink
idősgondozásában”
A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc
Közhasznú Alapítvány 2011. április hó
11 – 12. napján 9,30 órai kezdettel két napos akkreditált szakmai
tanácskozást (konferenciát) szervez, melyre tisztelettel meghívjuk.
Meghívó letöltése
SZÉPKORÚAK
AKADÉMIÁJA
2011/2012.
tanév II. félév ÓRARENDJE
Letöltés
A Miskolci Egyetem
Felnőttképzési Regionális Központja, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei
Rendőr-főkapitányság, a Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú
Alapítvány, és a B-A-Z. Megyei Bűnmegelőzési Alapítvány közös
szervezésében
gyakorlati képzéssel kiegészített
BŰNMEGELŐZÉSI SZABADEGYETEM
előadássorozat indul 2012. október
17-től
„A legkisebb ellenállás?! -
időskorúak áldozattá válása a mindennapokban” címmel.
Felhívás letöltése
Harmadik
Kor Egyeteme Miskolc és az EuroMiskolc Travel Utazási Iroda 2011. évben
létrehozták az idősödő, időskorú és több generációs családok
szervezett utaztatására
a
SZÉPKORÚAK TURISZTIKAI CENTRUMÁT (SZTC)
Az elmúlt években az SZTC évente 800-900 fő időskorú
embert utaztatott határainkon belül és kívül.
AZ
SZTC 2015. ÉVI AJÁNLATAI:
Levendula
fesztivál
Programfüzet


A HARMADIK KOR EGYETEME MISKOLC KÖZHASZNÚ
ALAPÍTVÁNY
"2011-2012-2013-2014 ! ÉVEKBEN
RENDEZETT PROGRAMJAI
Miskolci Nemzetközi Gerontológiai
Szimpózium

Első alkalommal
kerül megrendezésre Miskolcon a Nemzetközi Gerontológiai Szimpózium a
Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány és a
Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kara szervezésében. Az e tekintetben
országosan is egyedülálló rendezvény célja, hogy „őszülő
társadalmunk” számára a demográfiai forradalom hatásai mellett bemutassa az
öregedés művészetét – azaz a minőségi időskor megéléséhez
szükséges feltételeket.
„A világ népességeinek
elöregedése az egyik legnagyobb olyan kihívás, amely világunk előtt áll
a következő évszázadban, ugyanakkor óriási lehetőség is rejlik
benne. Az időskorúak ugyanis nagyon sok mindenben lehetnek valamennyiünk
szolgálatára” (előszó - Időskorúak Nemzetközi Éve. WHO, 1999.
kiadvány). Tény, hogy a
közeljövőben a 30%-ot, sőt, egyes európai országokban a 40%-ot is
elérheti az idősek aránya. A „feleslegesség” érzése, az egyedüllét, az
elhagyottság, a lelki problémák felerősítik az életkor
előrehaladásával együtt járó folyamatokat, testi leépülést, az egészség
hanyatlását okozva. Mindez komoly gazdasági, szociális, egészségügyi
kérdéseket vet fel.
Pedig – ahogy Prof. Dr. Szabó
Miklós dékán (ME ÁJK), Kiss Gábor osztályvezető (Mmjv Polgármesteri
Hivatal), dr. Dobos László elnök (3.KEMA) és dr. Kovács László elnök (Mmjv
Egészségügyi és Szociális Bizottság) – szavaiból is kiderül: nem
szükségszerű, hogy az idősödés folyamata együtt járjon az aktivitás
hanyatlásával. Verdi majdnem 80 évesen komponálta az Otellót és a Falstaffot,
Goethe 75 évesen fejezte be a Faustot, Michelangelo pedig 90 évesen dolgozott
a római Szent Péter templom átépítésén.
A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc
Közhasznú Alapítvány és a Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kara
szervezésében – a Szépkorúak Háza Kht, az Iránytű Szociális Szolgálat és
a Dél-borsodi Egészségügyi és Szociális Klaszter támogatásával – életre
hívott konferencia egyik célja az öregedés művészetének bemutatása. A
gerontológia, az öregedés törvényszerűségeivel foglalkozó önálló
tudomány szerint a felnőtt ember érettsége biológiai és pszichés
szempontból ugyan befejezett, de a fejlődés nem áll meg. Ezért a
gerontológia legújabb kori kérdésein és a XXI. század kihívásaira adott
lehetséges válaszain túl a rendezvény a geriátriával, azaz az idősödés
és az időskor gyógyászatával, így különösen a megelőzés, a
gyógyítás, a rehabilitáció és a gondozás-ápolás aktuális formáival is
foglalkozik.
Az I. Miskolci Nemzetközi
Gerontológiai Szimpózium így lehetőséget teremt a téma jeles
képviselőinek – így Prof. Dr. Iván László országgyűlési
képviselőnek, Dr. Delia Marina Podea professzor asszonynak (Vasile
Goldis Western University of Arad), Dr. Dinya Zoltán DSc. professzornak (DE
Egészségügyi Kar), Prof. Dr. Semsei Imre elnöknek (Gerontológiai Tudományos
Koordinációs Központ) és Dr. Szilágyi István PhD főiskolai docensnek
(Eszterházy Károly Főiskola) -, hogy e gondolatok jegyében fogalmazzák
meg az „aktív időskor” kérdéseit, és mutassák be az egészség és az
életminőség hosszabb idejű megőrzéséhez hasznosítható
módszereket, az időskor preventív megközelítésének eszközeit –
figyelembe véve az emberi élet meghosszabbodásának valóságát, mint az
emberiség haladásának egyik diadalát.
*
A konferenciával kapcsolatban
Dr. Dobos Lászlótól, a 3.KEMA Kuratórium elnökétől
(20/431-28-06), valamint
Csemáné Dr. Váradi Erikától, az Állam- és Jogtudományi
Kar dékánhelyettesétől (20/911-50-13) kérhető további információ.
Meghívó
a
II. Nemzetközi Gerontológiai Szimpózium
„Az aktív
idősödés és a generációk szolidaritása Európa Éve 2012” rendezvényére.
Programok
III.
Miskolci Nemzetközi Gerontológiai Szimpózium
programja, tervezete és meghívója letölthető
IV. Miskolci Nemzetközi Gerontológiai
Szimpózium
Miskolc Megyei Jogú Város
és
A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány
együttműködve
a
Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Karával
tisztelettel
és szeretettel meghívja Önt és érdeklődő kollégáit a
IV. Miskolci Nemzetközi Gerontológiai Szimpózium
című
rendezvényére
Téma: Az idősödő és
időskorú emberek daganatos megbetegedései, megelőzésük, gyógyításuk
A program, tervezet és meghívó letölthető.
A 3. Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány éves szakmai beszámolói:
2014. évi
beszámoló
2013. évi beszámoló
2012. évi
beszámoló
2011. évi
beszámoló
A Debreceni
Egyetem Orvos és Egészségtudományi Centrum
Egészségügyi Kar
Gerontológiai Tudományos Koordinációs Központ
Nyíregyházi Gerontológiai Napok III. rendezvénye és a
Preventív Gerontológiai és Geriátriai Társaság VIII.
Kongresszusán
elhangzott előadás 2010. november 26-27.
Nyíregyháza
ELŐADÁS LETÖLTÉSE
Tisztelt
jelenlegi és leendő partnereink!
Ezúton
szeretnénk Önöket tájékoztatni
Dél-Borsodi Egészségügyi és Szociális Klaszter által alapított
3. Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány
tevékenységéről.
A 2007-ben alakult Dél-Borsodi Egészségügyi és
Szociális Klaszter létrejöttének célja a lakosság megromlott egészségi
állapotának javítása, az ezzel a területtel foglalkozó intézmények,
vállalkozások kölcsönös érdekeken alapuló együttműködésének
megszervezése, az egészségügyi-szociális ellátás szereplői közötti
kapcsolat javítása, közös fejlesztési és problémakezelési metodikák
kidolgozása, melyek erősítik a Klaszterben egyesült területek szakmai,
innovációs és gazdasági fejlődését, marketingjét. A Klaszter
jelentős hazai és nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezik, az
együttműködés fontosságának felismerése, kialakításának képessége a
szervezet mozgatórúgója.
A Klaszter tagsága négy nagy területet ölel fel. Az egészségügyi
ellátást, a szociális ellátást, az oktatást, s a kutatás-fejlesztést,
innovációt. Tagjaink között mind hazai mind külföldi intézmények, szervezetek
megtalálhatóak. A Klaszter immáron három önálló szervezetet működtet, a
MITIME Nonprofit Kft-t, amely egyben a Klaszter menedzsment szervezete, a
Borsod-Ominis Kft-t, amely humán-gyógyszervizsgálatokkal foglalkozik, és a
nemrég cégbírósági bejegyzésre került Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú
Alapítványt.
A Harmadik Kor Egyeteme Alapítvány
Az Alapítványt Dél-Borsodi Egészségügyi és Szociális
Klaszter annak érdekében hozta létre, hogy az Európai Unió irányelvével,
valamint a Magyar Köztársaság Idősügyi Nemzeti Stratégiájával
összhangban az egész életen át tartó tanulás széleskörű megvalósításával
az idősödő és idős emberek életminőségének javítását
megkezdhesse és megteremtse.
A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú alapítvány 2010 áprilisában
került bejegyzésre, több mint egy éves szakmai előkészítés - hazai és
külföldi elméleti és gyakorlati tapasztalatok alapján. (Cégjegyzék szám:
15.Pk.60.069/2010/2.)
Javaslataink sokrétűek, az idősödő és időskorú
emberek sokszínűségéhez, specialitásaikhoz igazodó. Igyekszünk
tevékenységünket úgy megfogalmazni, hogy az időskorúak körében végzett
felméréseink alapján jelzett igények teljesüljenek.
Az Alapítvány alapfilozófiája a generációk együttműködése,
tapasztalatok átadása, a” mester és tanítvány” gondolat gyakorlati
megvalósítása a mindennapjainkban, ezzel is csökkentve a tudásszakadék
mélységét, biztosítva az átmenetek sokszínűségét a korcsoportok között.

Alapítványunk eredményes munkájához keressük
partnereinket kölcsönös előnyöket biztosító együttműködésünk
megvalósítására.
Főbb területeink, melyeken szíves
együttműködésükre számítunk:
- Gazdasági rendszerbe
való beépülés, hazai és nemzetközi kapcsolataink kiaknázásával, szakmai
tapasztalatcserék felértékelésével
- Képzések, oktatások,
gyakorlati foglalkozások szervezése a közös munka minőségének
javítására
- Közös céljainkkal
összefüggő felmérések, kutatások lebonyolítása, értékelése a
versenyképes működés fenntartásának érdekében
- Egész életen át tartó
tanulás módszereinek, eszközeinek fejlesztése, új módszerek kidolgozása,
felnőttképzési témajavaslatok, programakkreditáció kidolgozása
- Pályázati rendszer
figyelemmel kísérése, közös pályázatok elkészítése, projektek
generálása, akár többoldalú területeken is
Címünk:
Harmadik Kor Egyeteme Miskolc
3527 Miskolc, Eperjes u. 5.
Bankszámlaszám: OTP Bank 11734066-29901216
Kontaktszemély:
Dr. Dobos László Kuratórium elnöke
Tel: 20/4312806
E-mail: lano@chello.hu
Postai cím: 3519. Miskolc, Kiss. J. u 46



__________________________________________________________________________________
Egész életen át tartó tanulás keretei között /Szakmai bemutató/
HARMADIK KOR
EGYETEME MISKOLC KÖZHASZNÚ ALAPÍTVÁNY
Készült: Az Idősügyi Nemzeti Stratégia
prioritásai valamint a 2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről
alapján
Az időskorúak – 60-74 év, 75-89 év, 90 év
fölötti személyek (WHO felosztás) - paradigmaváltás elfogadása, gyakorlati megvalósítása,
mely szerint az idősekről való gondoskodásban a korábbi deficit
modell (veszteségekre történő összpontosítás) helyett a fejlődés
modellben (a meglévő képességek megőrzése, szunnyadó képességek
előhívása) szükséges gondolkodni és cselekednünk, melynek legfontosabb
területe az „egész életen át tartó tanulás”, a tevékenykedtetés, a
foglalkoztathatóság idejének meghosszabbítása.
Az időskorúak – korábban az idősödő
vagy szeniorként kezelendő (45-50 év) – számára többféle módon – így
képzésekkel, átképzésekkel, önképzések segítségével, rekreációval – kell
segíteni az önkéntesség, az önellátás, az önállóság, önsegítés, az
önmegvalósítás, öngondoskodás, az életminőség megőrzését –
differenciáltan. A WHO a XXI. századot az emberi élet kiteljesedésének, kiterjesztésének
évszázadának tekinti!
Az időskorúak és a felnőttképzés kérdésköre
Európa országaiban általában pozitív megítélésnek és gyakorlatnak örvend. Az
európai gyakorlatban az 1980-90-es években előtérbe került az
időskorúak izolációjának, a szegregációnak elkerülése, a nyugdíjazás
negatívumának kivédése. E gondolatok európai eredménye a Harmadik Kor
Egyetemének létrehozása. A magyarországi felnőttképzési gyakorlatban
jelenleg még nem jelent meg e felnőttképzési szervezeti forma. A Harmadik
Kor Egyeteme – célcsoportja részére - összességében az iskolarendszeren
kívüli felnőttképzési formában biztosítja mindazokat az oktatási –
képzési – szakképzési formákat, melyek a felnőttképzési törvény hatálya
alá tartoznak, így pl.: alapképzés, továbbképzés, átképzés, tanfolyami
képzés, szakképzés, interaktív képzés, tréningek, műhelyek, szakmai és
tudományos konferenciák, szabad-egyetemi formák – elméleti és gyakorlati
formákban. A Harmadik Kor Egyeteme egyedisége abban áll, hogy a képzési
formák önkéntesek/aktivisták kezdeményezésére, az időskorúak képzők
és képzés alanyaiként való megjelenése - jellemző a
„képzők-képzése”, a képzési rugalmasság, a kompetencia alapú, modul
rendszer, a tudásszint beszámítása, az átjárhatóságok biztosítása. A képzési
időtartamok változatosak, rugalmasan alkalmazkodnak a képzés
résztvevőinek igényeihez. Az akkreditált képzések mellett megjelenik a
népfőiskolai kötetlen forma, az igény szerinti „vasárnapi iskola”-i
forma, a „gazdakörök” hagyományait folytatva a „kertészet”, a „gombászkodás”,
a „gyógyító természet” mint képességeket fejlesztő forma.
A Harmadik Kor Egyeteme civil kezdeményezésre,
Alapítvány formában kíván működni: „Harmadik Kor Egyeteme Miskolc
Közhasznú Alapítvány” néven. Az Alapítvány létrehozásával széleskörű
állami – intézményi – civil – egyházi szervezetekkel széleskörű partneri
kapcsolatok kialakítására törekszik valamint hazai és nemzetközi
felnőttképzési intézményekkel való együttműködésre.
Számlaszám: 11734066-29901216 OTP Bank NyRT
Dr. Dobos László
Miskolc, 2010. március
07.
Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány
Kuratórium elnöke
_____________________________________________________________________



HARMADIK KOR EGYETEME MISKOLC
KÖZHASZNÚ ALAPÍTVÁNY
SZAKMAI
POGRAM
„ÉLETET – ÉRTELMET
– ÉRTÉKET AZ ÉVEKNEK”
„Egész életen
át tartó tanulás” (2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről)
Mottó: „A XXI. század kihívásai megkövetelik a
fiatal, a középkorú és az idős állampolgárok alkotóképességét és
hozzáértését” (Napirend a jövő számára 11§ - Hamburgi Nyilatkozat)
Készítette:Dr. Dobos László
________Harmadik Kor Egyeteme
Miskolc Közhasznú Alapítvány
kuratóriumi
elnök
Miskolc
2010. év

- Bevezető
gondolatok – Idősügyi Nemzeti Stratégia - Európa Uniós trendek:
- A XXI sz. egyik
legpozitívabb eredménye a születéskor várható élettartam
meghosszabbodása. Az Európai országokban (EU) ez az egyik legnagyobb
tudományos és társadalmi siker – és egyben a
legnagyobb kihívás is!
- WHO által 2001-ben
publikált, az idősügyi politikát meghatározó alapdokumentum –
Aktív időskor – a figyelmet az emberi élet kiteljesedésére
fordítja, és nem kizárólag a szociális és egészségügyi
vonatkozásokra szűkíti le.
- Fontos kérdés, hogy
kit tekintünk idősnek? A WHO életkori
felosztása: 60 – 74 év közöttiek az
idősödők, a 75 – 89 évesek az idősek és
a 90 éven felüliek a nagyon idősek. Magyar szakterületi értelemben
már a 45 éven felüliek is szeniorként
kezelendők.
- Alapelv, hogy az
időskorúak eltérő társadalmi és kulturális
szükséglettel és igénnyel vannak jelen, így alapvető, hogy a
különféle szolgáltatások igazodjanak saját szükségleteikhez.
(Se több se kevesebb!)
- Az idősek
számára többféle módon, így képzésekkel is kell az
önellátás és az életminőségük megőrzésével
kapcsolatos ismereteket kialakítani! Meg kell teremteni az élethosszig
tartó tanulás, az önsegítés és öngondoskodás
változatos lehetőségének feltételeit.
- Az időskori paradigmaváltás
elfogadása, gyakorlati megvalósítása, mely szerint az
idősekről való gondoskodásban a korábbi deficit
modell (veszteségekre történő összpontosítás) helyett a fejlődés
modellben (a meglévő képességek megőrzése, szunnyadó
képességek előhívása) szükséges gondolkodni és cselekedni.
- A nyugdíjas kor
elérése olyan időmennyiség felszabadulását
eredményezi, amelyeknek eltöltési módja nagymértékben
meghatározza nemcsak az egyén közérzetét és társadalmi
helyét, hanem közvetlen családtagjaiét is! Az aktív és
hasznos idő eltöltés az egyén számára önmegvalósítási
sikert jelent, míg a társadalom részére kohéziót és
pozitív társadalmi identitást.
- Fontos, hogy a ma még
fiatal – fiatalabb generáció tagjai
számára és a most idős generáció számára
egyaránt pozitív lehetőségeket jelentsen a közeli és távoli
jövő! Az aktív időskor lényege a generációk közötti
szerves kapcsolatokban és kölcsönös támogatásban
rejlik.
- Idősügyi Nemzeti
Stratégia a 81/2009.(X. 2.)OGY határozattal fogadta el.
Idősügyi Nemzeti Stratégia legfontosabb céljai –
rövid és hosszú távra:
- a születéskor várható
élettartam közelítése az európai uniós átlaghoz,
- az egészségben
eltöltött évek számának növelése,
- az aktív élet
fenntartásának növelése,
- az időskori
jövedelembiztonság megteremtése,
- a társadalmi
integráció erősítése,
- a különböző
szolgáltatások (egészségügyi, szociális, oktatási, kulturális, stb.)
összehangolása az idősödők és idősek szükségleteinek és
érdekeinek figyelembevételével,
- az idősek
élethosszig való tanulásának támogatása, a digitális tananyagok
hozzáférhetőségének biztosításával,
- az „aktív
idősödés” feltételeinek erősítése, mely nem csupán a fizikai
aktivitást, a munkaerő-piacon maradást jelenti, hanem a társadalmi,
kulturális, civil életben való aktív részvételt is,
- az idősödési
folyamat „menedzsmentjének” elterjesztése már fiatalkorban,
- a társadalmi
szemléletváltás mind a gazdasági, mind az idősödés társadalmi
megítélését és megélését illetően.
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány Magyarországon – Miskolcon való
létrehozásának lehetséges okai – indokai:
- Idősügyi Nemzeti
Stratégia „jó gyakorlatok Európában fejezet” kiemelten jelzi a 3KEMA-t.
- A I. pontban jelzett Európai
– Uniós elvárások, gyakorlatok.
- A társadalom
idősödésének fontos mutatója a születéskor
várható átlagos élettartam, mely lassan, de
folyamatosan növekszik. 2007-ben a szám a nők
esetében: 77,34 év, férfiak esetében: 69,14 év volt.
- Hazai kutatások
szerint megállapítható, hogy az iskolai végzettség
befolyással van a betegség időszakának kezdetére
– nevezetesen legkorábban az alapfokú végzettségűek
betegszenek meg, legkésőbb a diplomások. A
magasabb végzettségűek elsősorban városokban
laknak.
- Közel négymillió
háztartásban 40%-ban élnek idős emberek és minden
negyedik háztartás csak időskorú személyből
áll! Az egyszemélyes csak idős személyből
álló háztartás száma megközelíti az egymilliót.
- 2008. évi decemberi
adat szerint 2.759.946 millió fő részesült nyugellátásban
Magyarországon. 1,4 millió fő saját jogú nyugdíjas,
korbetöltött öregségi nyugdíjjal rendelkezik.
- A sikeres
idősödés koncepciója amerikai eredetű,
melynek értelmében akkor sikeres az idősödés,
amikor az egyén fizikai és szellemi
képességét és aktivitását – az élet minden területén
és minél tovább – megőrzi a foglakoztathatóságon
túl a társas, közösségi
kapcsolataiban is a harmadik életkorban (Alapítvány
küldetése!)
- A mai Magyarországon elenyészően
kevés az olyan képzés, amely céltudatosan
az idősödők és idősek sajátos igényei
szerint szerveződnek. A képzés javíthatja az
idősek önértékelését, önbizalmának
növelését.
- Az 50 éven
felüli korosztály internet használata nem éri
el átlagosan a 14%-ot. A nyugdíjasok mindössze 6%-a
vette részt valamilyen számítógépes oktatásban, képzésben.
- Az önkéntesség
a fiatalok és idősek körében alulreprezentált, 60
éves kor fölött még erősebb csökkenést mutat.
Az idősek többsége nem ismeri, hogy milyen
lehetőségek vannak, és milyen képzések alapozzák
meg az önkéntes munkát.
- Az élethosszig
tartó tanulás elve nem kellő mértékben érvényesül az időskorúak
képzésében – a felnőttképzésben. Jelenleg még hiányoznak
az életkor – specifikus oktatási – és továbbképzési
programok, azok szervezeti, szerkezeti keretei,
intézményei és módszerei.
- Az idősek
különösen ki vannak téve az információs társadalom
előnyeiből való kirekesztés veszélyeinek,
nagyon kevés az igényekhez képest a számítógép
kezelő tanfolyam. Kevés az ingyenesen
használható, többfunkciós közösségi térben elhelyezett számítógép.
- Jelenleg még
hiányoznak olyan szervezetek – vagy nem ismerték fel
küldetésüket -, amelyek megfelelő szinten tudják közvetíteni az időskori
önkéntesség, képzés, továbbképzés, művelődés,
tájékoztatás egyéni és társadalmi hasznosságát.
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány meghatározó alappillérei az
Idősügyi Nemzeti Stratégia (2009.) alapján:
- Élethosszig tartó tanulás (LLL)
- Biztonság és életminőség
- A betegségek kockázatának
alacsony szinten tartása
- Az időskorúak
emberi méltóságának megőrzése
- A lehetséges jólét és
életminőség biztosítása
- Az egészségtudatos
magatartásra felkészülés támogatása
- Szellemi és fizikai, mentális
egészség, helyes táplálkozás támogatása
- Egészségügyi szűrőprogramok
támogatása, beépítése a képzési rendszerbe
- Az idősek
ellátása terén a humánerőforrás fejlesztése
(hivatásos és laikus segítők, önkéntesek, családtagok)
- A geriátriai szakképzés
és a szociális gerontológia továbbfejlesztésében
együttműködés
- Lehetőség
szerinti mindenki számára hozzáférhető –
érthető és érzékelhető e-learning, e-információ és az
e-szolgáltatások támogatása
- A generációs HÍD
gyakorlati működtetése
- Az időskori személyiség
fejlesztő, énképet erősítő, önértékelést
javító, önmegvalósítást támogató tréning gyakorlati megvalósítása
- A célzott
időskori kutatásokba, felmérésekbe,
helyzetelemzésekbe bekapcsolódás!
- Az időskori
foglalkoztatást elősegítő képzések kezdeményezése,
munkavállalók aktivitásának javítása
- Hazai és európai „jó
gyakorlatok” átvétele, továbbfejlesztése, újakkal bővítése

- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány - képzési-szolgáltatási célok,
tartalmak szervezeti keretek alapok, lehetőségek:
- Az időskorúak és
a képzés kérdésköre Európa országaiban általában
pozitív megítélésnek örvend. Az időskorúak képzése
terén tapasztalható európai példák változatosak, „sokszínűek”,
igen összetett képet mutatnak. Közös elemük a bő
és széleskörű kínálat, azaz, hogy speciális
és érdemleges célcsoportoknak tekintik az
időskorúakat. A bő és sokirányú, sokszintű kínálat
lehetőséget ad az egyénnek a választásra, saját
megoldások keresésére.
- Az európai
gyakorlatban az 1980-90-es években – az időskorúak izolációjának,
a szegregációjának elkerülése, a nyugdíjazás
negatívumának kivédése érdekében – megjelenik az időskorúak
specifikus képzési igényeinek kialakítása, figyelembe
véve a személyes aspektusokat is, valamint az
időskorhoz igazított oktatásmódszertan. E munkák
eredménye a „Harmadik Kor Egyeteme” (Alapítványunk
minta szervezete) létrehozása, és elterjedése. A magyarországi
felnőttképzési gyakorlatban jelenleg még nem jelent meg e
felnőttképzési szisztéma-, szervezeti forma. A Harmadik Kor
Egyeteme összességében – is – iskolarendszeren kívüli, felnőttképzési
formában (rugalmas szervezeti keretek között) – biztosíthatja
mindezeket az oktatási – képzési – továbbképzési formákat, amelyek más
oktatási intézményeknél is elérhetőek: pl.: alapképzés, tanfolyami
képzés, szakképzés, továbbképzés, interaktív képzés, tréningek,
műhelyek, konferenciák, szemináriumok, szabadegyetemi formák,
elméleti és gyakorlati képzés formáiban. Az egyedisége
Harmadik Kor Egyetemeinek (Eu.) a legkülönbözőbb képzési formák önkéntes/
aktivisták kezdeményezésére, megfelelő számú jelentkezők és a
képzés alanyai is. Egyedisége továbbá, hogy az
időskorúak megjelennek, mint képzők és képzés
alanyai is. A Harmadik Kor Egyeteme (Eu.)
specialitása – mely alapvető feltétel a
képzők sajátos – andragógiai – gerontológiai
– képzése, az időskorúak oktatóinak komplex felkészítése,
felkészítésük folyamatos biztosítása. A „képzők –képzése” a
Harmadik Kor Egyeteme (Eu.) tartalmi és módszertani megalapozottságának
minőségi feltétele!
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzési struktúráján
belül az egyes képzési formák időtartama változatos,
rugalmas a képzésben résztvevők igényeihez,
a kimeneti követelményeikhez igazodó órákban
határozható meg. Kiindulási pont a 2001. CI. tv. és
végrehajtási rendeletében megfogalmazott követelmény –
tanfolyam esetében – minimum: 20 óra/időtartam. A képzési
időtartam változatosságát meghatározhatja a képzés programakkreditációja,
minősítési követelményei is (pl.: FAT, NSZFI, ETI, stb.) A
Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzési
óra/időtartam meghatározása mellett rugalmasan tervezhető,
alakítható – az óraszámi követelményekhez igazodó napok, hetek,
hónapok, évek száma is, melyeket minden esetben az önkéntesen
szerveződött csoport igényeihez kell igazítani.
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány a képzéseken résztvevők
részére - amennyiben teljesítik a programakkreditációban
meghatározott képzési követelményeket – „részvételi igazolás”,
„tanúsítvány”, „oklevél” című
dokumentumot ad ki. A dokumentumok tartalmát és formai követelményeit a
programakkreditációk illetve a Harmadik Kor Egyeteme Alapítvány, mint
szervező intézménye határozza meg.
- A Harmadik
Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzésében résztvevők
a WHO által meghatározott időskorúak, valamint az
50 éven felüli rokkantnyugdíjasok, korengedménnyel
nyugdíjba vonuló nők és férfiak.
- A generációk
találkozása, együttműködése lehetővé teszi egy-egy képzési
tartalom esetén a résztvevők különböző életkor összetételét.
- A Harmadik
Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú
Alapítvány képzési résztvevőinek előzetes
tanulmányi szintje az adott képzés bemeneti
követelményei között szabályozott lehet.
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány résztvevői – a
felnőttképzés szabályai alapján – kérhetik az előzetes
tudásszint felmérését valamint ennek beszámítását a képzési
követelményekbe egyedi és egyéni elbírálás alapján.
- A Harmadik
Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú
Alapítvány kompetencia alapú, modulokra
épülő képzési rendszere lehetővé teszi az egyes
képzések közötti átjárhatóságot.
- A Harmadik
Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány tudományterületi
ajánlásai, kínálatai – kezdeményezésre – a következő fő
területek: természeti és társadalmi
tudományok teljeskörűen: művészet, zene,
irodalom, egészségmegőrzés, önmegvalósítás,
kreativitás, mezőgazdaság, kertészet,
gazdálkodás, fogyasztóvédelem, biztosítás,
informatika, idegennyelvek, csillagászat,
kommunikáció, jog, természetgyógyászat,
stb.
- A Harmadik
Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány felnőttképzési
szolgáltatásai: jogi tanácsadás, gerontológiai
tanácsadás, fogyasztóvédelmi tanácsadás, szociális-egészségügyi
tanácsadás, bűnmegelőzési
tanácsadás, információs tanácsadás, utazási
tanácsadás, biztosítási tanácsadás, befektetési
tanácsadás – időskorú önkéntes szakemberek
bevonásával rugalmas keretek között.
- A Harmadik
Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány felnőttképzési
szolgáltatásai között szerepel az idősödő és idős
emberek számára a környezet és természetvédelmi
tevékenységekbe való bekapcsolódás elősegítése saját lakóhelyen és
azon kívül is.
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány felnőttképzési
szolgáltatásai között szerepel a már működő időskorú
alkotókörök és egyéb közösségi-közművelődési
tevékenységek továbbfejlesztése, együttműködés kiterjesztése.
- A Harmadik
Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány felnőttképzési
szolgáltatásai kiterjednek a deficit modellt felváltó fejlődési
modell érvényességével kapcsolatos kommunikációra,
média információkra.
- A Harmadik
Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány - a
működtetését segítő intézményekkel, mint
önálló jogi személyekkel – kezdeményezi, előkészíti a feltételeit
javító EU-s és hazai pályázatok írását.
- A Harmadik
Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány – a
gazdasági növekedés elősegítéséhez az idős személyek
szakmai-és élettapasztalatainak igénybevételével – „idősek,
mint ötletgazdák” bekapcsolódnak a válságmenedzselésbe,
jövőformálásba.
- A Harmadik
Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány biztosítani kívánja
– csoportos érdeklődés esetén – az önkéntességre
való felkészítést, az önkéntes munka lehetőségeinek ajánlatát,
gyakorlati megvalósítását.
- A Harmadik
Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány szellemi-humánerőforrás
háttere: oktatói, előadói, szakoktatói, tanárai,
mentorai, segítői:
- Észak-magyarország felsőoktatási
intézményeinek (Miskolc, Eger, Gyöngyös, Sárospatak) szenior
- aktív és nyugdíjas – önkéntes oktatói, professzorai
- Hazai és nemzetközi
időskorú szaktekintélyek, a szakma „nagyöregjei” – pedagógusok,
orvosok, mérnökök – stb.
- Észak-magyarországi gazdasági
szereplők – nyugdíjas, volt elsőszámú vezető,
gazdasági menedzser, „mesterek” a szakterületeiken
- Észak-magyarország
nyugdíjas kutatói, tudósai, szellemi
fejlesztői, kreatív-újító szakemberek, a szakma
kiváló művelői
- A művészeti
élet kiválóságai – nyugdíjas képzőművészek,
zenészek, irodalmárok, muzeológusok, történészek
- Civil – egyházi
– társadalmi szervezetek önkéntesei, vezetői,
nyugdíjas segítői, vezetői, menedzserei
- „Nyugdíjas
megszállottak”, hobby tevékenységet
folytatók, életműalkotók, napjaink emberei, az „élet bölcsei”
- Miskolci
születésű lokálpatrióta hazai és nemzetközi
hírességek, egyéniségek
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány szellemi humánerőforrás
hátterét a Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány adatbázisa
rögzíti, mely az önkéntesség elvén és gyakorlatán
alapul.

- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány lehetséges pénzügyi
finanszírozási forrásai:
- Új Magyarország
Fejlesztési Terv (UMFT): öngondoskodás, szolidaritás és
együttműködés, egyének és közösségek cselekvőképességének
megerősítése fejezetek 2013-ig
- Társadalmi Megújulás
Operatív Program (TÁMOP): élethosszig tartó tanulás,
felnőttképzés, közművelődési intézmények
felnőttképzésben betöltött szerepe, foglalkoztatást elősegítő
programok
- A szegénység és a
kirekesztés elleni küzdelem Európa éve 2011: önkéntesség,
foglalkoztatás témák
- Nemzeti Szakképzési
és Felnőttképzési Intézet (NSZFI) pályázatai
- Szakképzési Alap,
Munkaerőpiaci Alap (MPA) pályázatai
- Észak-magyarországi
Operatív Programok – pályázatok
- Megyei, városi
kapcsolódó
idősügyi, szociális, mecénás pályázatok
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány köré csoportosuló vállalatok,
intézmények szponzori befizetései
- Az NCA,
az Esélyegyenlőség pályázati támogatásai
- Külföldi
együttműködések, kapcsolatokból adódó támogatások
- A rendezvényeket
látogató és a szolgáltatásokat igénybevevők befizetései
- Kedvezményeket
biztosító „3KE Senior Card” bevezetése, éves tagdíj
bevétele
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány szervezeti kerete,
kapcsolatrendszere, hálózatépítés:
- A Harmadik Kor
Egyetem Miskolc Közhasznú Alapítványt a MITEME Kft (Miskolc)
hozta létre 2010. január 13.-án, mint egyszemélyi alapító
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítványt öt tagú kuratórium
vezeti, melynek élén az elnök és a titkár áll.
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány céljait az Alapító
Okiratban leírt célok határozzák meg, működési elveit az
SZMSZ.
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány székhelyének címe:
3527 Miskolc, Eperjes u. u. 5.
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány Kuratórium szakmai munkáját az
önkéntesség alapján – a hét tagú „Seniorok Tanácsa”
segíti, melyek tagjait 3 évenként a Kuratórium a partner intézmények
javaslatai alapján – delegálja.
- A szakmai munkát –
tudomány és szakáganként – szakmai csoportok segítik –
öntevékeny munkaként – illetve témacsoport vezetők
végzik.
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány szakmai tevékenységét szakértők
segítik: felnőttképzési, pályázatíró, minőségbiztosítási,
pénzügyi, stb.
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány hatékony szakmai munkáját projektmenedzserek
segítik.
- A Harmadik
Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú
Alapítvány törekszik a felnőttképzési és
más nevelési-oktatási intézményekkel szoros kapcsolatot, partnerséget,
konzorciumokat – hálózatot – kiépíteni, abban aktív
munkát végezni. Kapcsolatrendszerét – elsősorban
az élethosszig tartó időskorú felnőttképzés terén – külföldi
partnerekkel való együttműködéssel is bővíti.
- A Harmadik
Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány partneri
együttműködésre törekszik – együttműködési megállapodásban
rögzítetten is – az Országos Idősügyi Tanáccsal, Megyei-Városi
Idősügyi Tanáccsal, Megyei-Városi Idősügyi Érdekképviseleti
szervezetekkel, Esélyegyenlőségi Tanáccsal, állami, civil, egyházi
szervezetek által fenntartott alap-és szakellátás időskorú
intézményeivel, munkaügyi szervezetekkel, BOKIK-kal, IPOSZ-szal.
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány – bővülő, erősödő
szakmai kapcsolatai, partnersége segítségével – a város, a megye és a
régió területén a Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány kihelyezett
tagozatokat, telephelyeket működtet.
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány felnőttképzési önkéntes
szakmai konzorcium – munkáját pártoktól függetlenül végzi.

- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány módszerei, eszközei:
- A Harmadik Kor Egyeteme
Miskolc Közhasznú Alapítvány módszereit az alábbiak
határozzák meg:
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzésein a részvétel önkéntes,
fontos az érdekeltség fenntartása
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzései gyakorlat orientáltak,
gyakorlati problémákat feszegetnek, problémaközpontúak, „munkaerő-piac”
központúak.
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzési részvevőinek tapasztalata
éppannyira forrásértékű, mint a tankönyv, szakirodalom –
az újabb tudás részben a tapasztalatok kritikai
értékeléséből és belőlük levonható következtetésekből
alakul.
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzésein előnyben részesül
– tantárgyi ismeretkörökkel szemben – a valóságból vett
helyzetek és problémák sokoldalú értelmezése.
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzésein történő
oktatás-képzés viszonylag kötetlenebb keretek közt
történik, előnyben részesül a résztvevők aktivitása,
együttműködése és viszonylagos önállósága
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzési – lehetséges,
ajánlott – módszerei:
- agytrösztmódszer: szakértők
nyilvános megkérdezésének módszere – egy témakörről, moderátor
vezetésével
- csevegő módszer: az előadáson
belül, különösen a bevezető szakaszában az előadó közvetlenül
beszél (cseveg) a témával kapcsolatos élményeiről,
tapasztalatairól, véleményéről – a csevegés nem rendszerezett, de
illeszkedik a téma rendszerébe
- elmeedző
módszer:
a szóbeli és írásbeli kifejezőkészség fejlesztésének egyik módja,
három szakasza van:
első szakasz: témában a csoport összesíti
tapasztalatait, csoportosítja, rendszerezi, értelmezi – a feltárt
összefüggésekből a csoport tagjai előadásokat tartanak, cikket
írnak, véleményeiket közös vitában védik meg,
második szakasz: kritikai észrevételek feldolgozása, majd
összefoglalása, esetlegesen újabb tapasztalatokkal kiegészítése, irodalom
tanulmányozása,
harmadik szakasz: gyakorlati következtetések levonása, alternatívák a
probléma megoldására
- esetmódszer: szituációs módszercsoport
tagja, munka vagy életbeli cselekvési formák kipróbálása, fajtái:
esetpélda, esettanulmány
- felfedeztető
eljárás:
önálló teljesítményre való törekvés, felfedezés, teret ad az alkotó
gondolkodás, a kreativitás kialakulásának
- felnőttkori
tanulás:
motivációk függvényében változtatható
- folyamatelemzés: csoportértékelési
folyamat, hosszabb képzési idő alatt alkalmazható
- fórum: kommunikációs forma,
a közösség egy vagy több szakértővel folytat közvetlen
gondolatcserét bizonyos témában
- impulzus módszer: lökés – ösztönzés –
intenzív szakaszokból áll, minden új szakasz új ösztönzést ad a téma
feldolgozásához, egy előadás 3-4 részből áll, sok
résztvevőnek ad véleményének elmondására lehetőséget
- interjú módszer: az előadó
folyamatosan a résztvevők kérdéseire felel – előzetesen a
kérdések összegyűjthetők, rendszerezhetők
- kerekasztal vita: csoportos
problémamegoldó eljárás, amelyet moderátor vezet, a kerekasztal
megbeszélés lehet: megbeszélés, nézetkifejtés, álláspontok bemutatása
- méhkas módszer: a csoportmunka egyik
változata, 15 főnél kisebb csoport, 15-20 perces megbeszélését
jelenti egy-egy témáról, többnyire más módszerek kiegészítője
- ötletcsiszolás
(ötletroham): probléma megoldó módszer, ötletek és javaslatok vitájából
alakuljon ki az optimális közös eredmény, fejleszti az alkotó, szabad
gondolkodást,
- panelvita: összetett téma
esetén – ugyanazt a témát 3-4 szakember a saját szakterülete
vonatkozásában világítja meg – az így kialakuló panelek egységes
szerkezetet alkotnak
- Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány javasolt képzési programjai
2010. május – 2011. május 31.-ig (tervezet)
- Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány – „Retro-konferencia – Miskolc”
- (12 előadás –
bemutatóval együtt – az elmúlt évtizedek, évszázadok értékei.)
- Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány – NSZFI által akkreditált
tanfolyamokra javaslat:
- Szépkorúak
személyi és vagyonvédelme
- Gerontológia az
időskorúak védelmében
- Fogyasztóvédelmi
alapismeretek az időskorúak részére
-
- (Az NSZFI
programakkreditáció – külső szakemberek bevonásával – 2010. október
15.-ig – partner intézmények közreműködésével)
-
- Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány – Senior Gárdonyi Géza
Művelődési Ház tea-klub indítása:
- Életet – értelmet
- értéket az éveknek
- Lelki – testi
egészség az időskorban
- Gazdálkodj okosan
a nyugdíjaddal
- Önvédelem – avagy
a „fokos” a jogos védelem szolgálatában
- Fogyasztóvédelmi
alapismeretek
- Ellátottjogi
ismeretek
-
- (A témát ismerő szakemberek
facilitálásával, oldott, közvetlen beszélgetés a Tea – Házban!)
- Önkéntes
tanfolyamok (lehetséges, javaslat) – önkéntesek
bevonásával:
- Informatikai
alapismertek (ECDL)
- Idegen nyelvi
alapok, beszélgetés, levelezés
- Gombaszakértői
alapfokú tanfolyam
- Képzőművészeti
tanfolyamok – igény alapján
- Forgasd ügyesen és
gazdaságosan a fakanalat – főző-sütő tanfolyam
- Álláskeresési
tanfolyam, tréning
- Természetes
anyagból praktikus díszek, játékok
- Irodalmi estek –
vers, próza faragás mestersége
- „Táncolnék a boldogságtól”
– hagyományos és modern tánctanfolyam
- Dankó Pista zenei,
művészeti tanfolyam
-
- (Szépkorúak
kezdeményezése, igényfelmérés alapján 8-12 fő minimum
jelentkező!)
-
- „Senior -
Fesztivál” a Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány
rendezésében
- (Megye-város
művészeinek felkérésével egy napos kulturális fesztivál a
Szépkorúak tiszteletére)
-
- „Ismerd meg, fedezd
fel újra hazádat”:
Történelmi – természeti „tanulmányi kirándulás”
szakavatott idegenvezetővel (senior)!
- (Igény és érdeklődés
felmérés alapján – szponzori támogatással!)
Különböző életkorú és felkészültségű –
önként jelentkező, önkéntes – csoportok és szépkorúak szellemi
találkozói (igény szerint bővíthető):
- Miskolci Egyetem
hallgatói
- Szemere Bertalan
Középiskola tanulói
- Miskolci
Drogambulancia munkatársai
- Miskolci Nemzeti
Színház tagjai
- Miskolci
Kommunikációs Kft. újságírói
- Diósgyőri
Labdarúgó Klub labdarúgói, vezetői
- BAZ Megyei
Rendőrkapitányság vezetői, főnyomozók
- Háziorvosok
Egyesülete – orvosok, védőnők, házigondozók
- HOLCIM
menedzsmentje – a modern vállalatvezetés
- Fruska
Gyermekotthon vezetői, nevelői, gyermekei
- (A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány által felkért senior facilitátor
segítségével min: 10 fő – max: 30 fő részvételével kötetlen
beszélgetés a „vendéggenerációt” képviselők szakterületéről)
- „Mesterek és
tanítványok találkozója”
- (Előzetes
felmérés alapján „mesterek és tanítványaik” jelentkezése alapján – a
tudomány, a munka minden területéről – kötetlen beszélgetések a
példamutatásról, a tudás és emberiség továbbviteléről 3-5 páros.)
- A Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány projekt tervezet szakmai forrásai:
- Idősügyi Nemzeti
Stratégia Országgyűlési Határozat (81/2009.(X. 2.)OGY)
- Németországi Harmadik
Kor Egyeteme szakmai tapasztalatai (Dr. Dobos)
- Idősügyi Nemzeti
Stratégia Képzési Munkabizottság szakmai anyaga (62. old – Dr. Dobos)
- Idősügyi Nemzeti
Stratégia (2009. Tervezet) – Idősügyi Tanács Titkársága
- Idősügyi
Világkonferencia 2002. Madrid – Idősügyi Cselekvési Terv
(„idősebbek társadalmi aktivitása, integrációja, életminőség
biztosítása, független élet megőrzése minden korcsoportban”)
- EU 2001 évi Stockholmi
Csúcsán megfogalmazott Közös Nyilatkozat („….a jelenlegi és
jövőbeni munkavállalók foglalkoztatásának megőrzése…..a
jelenlegi érett és idősebb korú munkavállalók munkerő-piaci
részvételének kitolása…”)
- Idősebb Emberek
Európai Föderációja – EURAG (www.eurag-europa.org)
- Az ENSZ Idősügyi
Programja - állásfoglalása („……a társadalmi érzékenyítés,
figyelemfelkeltés és oktatás fontossága…”)
- „Senior Fesztivál” –
Ausztria 2007-2008. – önkéntességen alapuló kulturális fesztivál
- Az EU Bizottság
Közleménye: Az európai foglalkoztatásról szóló 2007-es jelentés – Közös
foglalkoztatási jelentés (2007-2008)
- Hidy Pálné:
Felnőttképzési szakemberek és művelődésszervezők
felkészítése az idősekkel kapcsolatos feladatokra (Budapest Német
Népfőiskolai Követség Nemzetközi Együttműködési Intézete)
- Rajna P (2007):
Öregedő agy – idősödő elme – örökifjú lélek. Bp. MultiArt
Kiadó
- Striker Sándor (2005):
Időskorúak képzési igénye Európában. Bp. Nemzeti
Felnőttképzési Intézet
- Szociális Statisztikai
Évkönyv (2007 Bp) KSH 2008.
- Szociális Szolgáltatók
Egységes Szakértői Ellenőrzésének Kézikönyve (2008 Bp. SZMM)
- Vadász János (2007)
Senior foglalkoztatás új pályán (Munkaügyi Szemle 2007/5)
a.) Magyarországi népességi korfája 2007, 2021
b.) Mi ösztönzi az idős embert a rekreációs, szabadidős
tevékenységre?
c.) Idősek a WHO szerint
d.) Népesség korcsoportos és nemek szerint 1990-2008
e.) Nyugdíjasok ellátási típusonként
f.) Statisztikai adatok az idősek tanulási
jellemzőiről
g.) A képzések szervezésének, minőségbiztosításának folyamata
h.) Az időskori tanulás és foglalkoztatás összefüggései
i.) Időskorúak képzési – tanulási aktivitási jellemzői
j.) Időskorúak képzési lehetőségei
k.) 3KEMA 2010. május – 2011. május költségvetési tervezete
Miskolc, 2010. április
5.
Készítette: Dr. Dobos László
Harmadik Kor Egyeteme Miskolc
Közhasznú
Alapítvány kuratórium
elnök


c.) Idősek a WHO szerint:
Az Idősügyi Nemzeti Stratégiában az Egészségügyi
Világszervezet életkor szerinti felosztását használjuk. E felosztásban a
60-74 év közöttiek az idősödők, a 75-89 évesek az idősek és a
90 év fölötti személyek a nagyon idősek - magyar fordításban a nem
egészen jól hangzó „aggok”. A Stratégia szempontjából e három korcsoportot
együttesen tekintjük időseknek, bár a hazai munkaerő-piaci
sajátosságok okán - e szakterület vonatkozásában már a 45 éven felüliek is
szeniorokként kezelendők.
Jellemző (1000 fő, %)
|
2020
|
2030
|
2040
|
2050
|
Népesség száma
|
9358,1
|
8987,3
|
8512,5
|
8036,3
|
65-x évesek száma
|
1730,3
|
1803,8
|
1918,7
|
2106,2
|
65-x évesek aránya
|
18,5
|
20,1
|
22,5
|
26,2
|
A magyarországi
népességváltozás lehetséges forgatókönyve (Hablicsek László)

d.) Népesség korcsoportok és nemek szerint 1990-2008
Korcsoport
|
1990
|
2000
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
Férfi
|
0-59
éves
|
4 197
584
|
4 069
653
|
4 004
634
|
3 985
232
|
3 964
123
|
3 954
408
|
3 943
614
|
3 924
305
|
60 év
felett
|
787
320
|
795
541
|
813
822
|
818
881
|
828
992
|
830
171
|
835
464
|
845
257
|
70 év
felett
|
306 281
|
362
685
|
379
652
|
382
558
|
385
525
|
386
059
|
386
905
|
387
100
|
80 év
felett
|
82
693
|
79
322
|
95
101
|
99
460
|
102
593
|
105
817
|
108
979
|
111
311
|
Összesen
|
4
984 904
|
4
865 194
|
5
293 209
|
4
804 113
|
5
281 233
|
4
784 579
|
4
779 078
|
4
769 562
|
Nő
|
0-59
éves
|
4 217
393
|
4 095
126
|
4 026
143
|
4 005
483
|
3 981
306
|
3 964
916
|
3 952
077
|
3 926
788
|
60 év
felett
|
1 172
526
|
1 261
324
|
1 297
763
|
1 307
146
|
1 323
128
|
1 327
086
|
1 335
003
|
1 349
051
|
70 év
felett
|
537
973
|
666
618
|
702
334
|
710
304
|
718
385
|
723
630
|
731
005
|
737
306
|
80 év
felett
|
177
195
|
180
773
|
217
888
|
227
636
|
235
296
|
244
732
|
254
389
|
260
839
|
Összesen
|
5
389 919
|
5
356 450
|
6
244 128
|
6
250 569
|
6
258 115
|
5
292 002
|
5
287 080
|
5
275 839
|
Együtt
|
0-59
éves
|
8 414
977
|
8 164
779
|
8 030
777
|
7 990
715
|
7 945
429
|
7 919
324
|
7 895
691
|
7 851
093
|
60 év
felett
|
1 959
846
|
2 056
865
|
2 111
585
|
2 126
027
|
2 152
120
|
2 157
257
|
2 170
467
|
2 194
308
|
70 év
felett
|
844
254
|
1 029
303
|
1 081
986
|
1 092
862
|
1 103
910
|
1 109
689
|
1 117
910
|
1 124
406
|
80 év
felett
|
259
888
|
260
095
|
312
989
|
327
096
|
337
889
|
350 549
|
363
368
|
372
150
|
Összesen
|
10
374 823
|
10
221 644
|
11
537 337
|
10
116 742
|
11
539 348
|
10
076 581
|
10
066 158
|
10
045 401
|
(Forrás: KSH)
Öregedési index
|
Az öregedő társadalom jelének egyik
fontos mérőszáma az öregedési index, amely a hatvan év felettiek és a
19 év alattiak arányát mutatja. Ez az index 2001-ben 0,881 volt és
folyamatosan emelkedése következtében 2050-re várhatóan 1,883 lesz. Míg
2001-ben a 19 évesnél fiatalabbak voltak többen, addig 50 évvel később
már a 60 év felettiek közel kétszer annyian lesznek, mint a fiatal
korosztály.
|
Születéskor
várható átlagos élettartam
|
1990
|
2000
|
2005
|
2007
|
Férfi
|
65,13
év
|
67,11
év
|
68,56
év
|
69,19
év
|
Nő
|
73,71
év
|
75,59
év
|
76,93
év
|
77,34
év
|
(Forrás: KSH)
Születéskor várható élettartam
|
A társadalom idősödésének másik fontos
mutatója a születéskor várható átlagos élettartam, mely lassan, de
folyamatosan növekszik. 2007-ben ez a szám a férfiak esetében 69,19 év
volt, a nőknél 77,34 év.
|
e.) Nyugdíjasok ellátási típusonként
Ellátás
típusa
|
2008.
I. havi adatok alapján
|
2008.
IX. havi adatok alapján
|
|
Ellátásban
részesülők száma (fő)
|
Ellátásban
részesülők száma (fő)
|
Öregségi és korhatár feletti
rokkantsági nyugdíj
|
2 090
103
|
2 095
882
|
|
Korbetöltött öregségi nyugdíj
|
1 454
591
|
1 425
504
|
|
Korhatár alatti öregségi
(előrehozott) nyugdíj
|
261
724
|
301
082
|
|
Korbetöltött rokkantsági nyugdíj
|
361
957
|
356
862
|
|
Bányász- és korengedményes nyugdíj
|
11
831
|
12
434
|
|
Korhatár alatti rokkant nyugdíj
|
432
840
|
423
440
|
ebből I-II rokkantsági nyugdíj
|
72
401
|
70
363
|
|
Hozzátartozói (özvegyi, árvasági,
szülői) nyugdíj
|
252
617
|
239
412
|
|
Teljes ellátások összesen
|
2
775 560
|
2
759 946
|
ebből ideiglenes özvegyi
nyugdíj
|
10 296
|
9 543
|
(Forrás: KSH)
f.) Statisztikai adatok az idősek tanulási
jellemzőiről
A KSH adataiból kitűnik, hogy a 45 évnél
idősebbek három korcsoportjában:
- a 45-54
évesek: 8,4
%-a
- a 55-64
évesek: 4,5
%-a
- a 65-74
évesek: 2,2
%-a
vett részt valamilyen tanulási programban
Ebből következik, hogy a:
- a 45-54
évesek: 91,6
%-a
- a 55-64
évesek: 95,5
%-a
- a 65-74
évesek: 97,8
%-a
nem vett részt semmilyen jellegű tanulási programban!?
A részvételi arány a neme közötti megoszlásban a
következő %-os megoszlást mutat:
férfiak
részvétele:
nők részvétele:
- 45-54
évesek:
7,6 %
9,1 %
- 55-64
évesek:
4,9 %
4,3 %
- 65-74
évesek:
2,6 %
2,0 %
Az elmúlt évek tapasztalatai és KSH adatai az
érdeklődési irányok és számok a humán és természettudományi jellegű
képzések iránt a 45-54 évesek esetében:
- humán tudományok
részvételi
arány:
33,9 %
- természettudományi
képzési
területek:
27,7 %
- egyéb területek pl.
szociális,
egészségügyi:
32,4 %
Az 55-64 évesek informális tanulási programokban való
részvételük és a férfiak-nők %-os megoszlása:
férfiak:
nők:
szakkönyvek, szakfolyóiratok
olvasása: 9,1
%
8,5 %
- internet
használók:
5,3
%
5,4 %
- könyvtár
használat:
6,0
%
5,6 %
- CD-ROM
használók:
8,2 %
8,5 %
- egyéb
ismeretterjesztő, közvetítő
intézm.: 9,0
%
6,0 %
A tanulási tartalmat kifejező képzések az 55-64
évesek esetében:
- műszaki, ipari,
építőipari:
11 %
- mezőgazdasági
jellegű képzés: -
- egészségügyi,
szociális jelleg: 5,7 %
- szolgáltatás
jellegű:
34,8 %
- társadalomtudomány:
8,3 %
- természettudományi:
16,2 %
- humán
tudomány:
12,9 %
Tanulási igények, tendenciák a 65-74 évesek
korcsoportjában:
A tanulási programokban résztvevő 65-74 évesek közül
senki sem vesz részt képesítést adó, formális képzési programokban. A 65-74
évesek 4,3 %-a képesítést nem adó, nem formális képzési programokban vesz
részt. 92,4 %informális tanulási programokban vesz részt. Ezek az arányok a
tanulási igényeknek azt az orientációját jelzik, amely egyrészt e
korosztálynak a képesítésekhez, másrészt a tanítási-tanulási folyamatok
jellegéhez fűződő viszonyára mutat. Ez a korosztály már
egyáltalán nem aspirál a közoktatás, a szakképzés és a felsőoktatás
iskolai jellegű intézményeire.
Az informális tanulási programok jellege és
megoszlása a KSH adatai szerint a 65-74 évesek körében:
férfiak:
nők:
- szakkönyvek,
szakfolyóiratok: 3,6 %
3,3 %
- internet
használók:
1,0 %
0,7 %
- CD-ROM audió
berendezés:
4,2
%
3,5 %
- könyvtár
használat:
2,4 %
2,7 %
- egyéb
ismeretközvetítő:
3,1
%
4.1 %
egyéb meg nem
határozható:
4,8
%
8,1 %


i.) Időskorúak képzési-tanulási aktivitási
jellemzői
Életkor szakaszai
|
Tanulási aktivitás
|
Fejlesztési irányok
|
45-54 évesek
- Befolyásoló
tényezők:
- eddig megtett
tanulási utak
- szociokultúra,
életmód, értékrend
- egészség-betegség
állapot
- család-motiváltság
|
- Eddig elért tanulási
szint tartása, kiegészítése, fejlesztése
- Szakma orientált
továbbképzés: „kiképzés”
- Informatika-nyelvtanulás
- Pályatervezési
tréning: „specializálódás”
|
- Meglévő szakmai
tudás korszerűsítése→ munkaerő-piac
- Új szakmai terület
megismerése (váltás!): „átképzés”
- Vállalkozási
ismeretek elsajátítása
- „Mester-képzés”–„önbecsülés”
|
55-64 évesek
- Befolyásoló
tényezők:
- egészség – betegség
- szociokulturális helyzet
- motiváltság-család
- tanulási szint,
egyéni életutak
- felgyülemlett
hátrányok „súlya – ellensúlyozás lehetősége pl.: „rekreáció”
- munkaerő-piacról
fiatalon távozók
|
- A viszonylagos
hanyatlás megelőzése, szakmai „karbantartás”
- Előnyben a „nem
formális tanulás”
- Új képességek
meg-szerzése (kompetenciák), megerősítése
- „Tudás-hiány”
pótlása, motiváltság
- Digitális ismeretek
|
- „Mester-képzés” -
generációk közötti együttműködés
- Specializáció→szolgáltatóipar,
ellátás – mezőgazdaság – vállalkozás – „életkedv” visszaszerzése
- „Tudás-átadás” –
népfőiskolai-szabadegyetemi keretek – „képzők-képzése”
- Alkalmazható tudás –
gyakorlat – praktikumok megtanulása – önellátás, önkéntesség
- Kulturális
fejlesztés
|
65-74 évesek
- Befolyásoló
tényezők:
- testi-lelki
egészség – fizikai állapot – mozgás állapot – szellemi frissesség
- család-motiváltság
- tudásszint –
szakmai ismeretek minősége
|
- Nem formális
tanulás-ráképzés, kiegészítő képzés
- Önmaguk által
szervezett tanulási – ismeretterjesztő – praktikumokat
megerősítő – fejlesztő kompetenciák
- Öntevékenység –
„kortárs-képzés”
- „Tudás-átadás” –
„Mester-képzés”
- „Tétnélküli
képzések”
|
- Kognitív folyamatok
„ébren tartása”, megerősítése, funkciók biztosítása
- Rekreációs
folyamatokban való aktív részvétel
- Népfőiskolai,
szabadegyetemi – klubszerű ismeretátadás, közvetítés
|
40 éven felüli nők
- Befolyásoló
speciális tényezők:
- inaktivitási
tendencia feltűnően nő
- kevés a
gyermek-nevelés utáni munkaerő-piaci reaktiválódás
- társadalmi szinten
a női inaktivitás elfogadottabb, mint a férfié
- munkanélkülivé válás
esetén nem lépnek be a „munkaügyi” rendszerbe
- egyedülálló-szingli
vagy özvegy
|
- Nem formális – rövid
idejű – szakmai ismeretek szerzése
- Nagyobb aktivitás
jelentkezik a „humán” területek felé
- Munkaerő-piacon
„eladhatatlan” – korábban szerzett szakmák - kiváltása
- Megkezdett képzések
– Gyes, Gyed miatt megszakadt befejezése, kiegészítése
|
- Részmunkaidős
munkaerő-piacra képzés
- Korábbi
iskoláztatási hiányok miatt „tudásdeficit” pótlása
- Alacsonyabb iskolai
végzettség pótlása iskolarendszerű képzésben
- Munkahelyet megtartó
továbbképzések, átképzések
- Digitális ismeretek,
nyelvi képzések
|
j.) Időskorúak képzési lehetőségei
Ssz.
|
A képzés lehetőségei
|
A képzés lehetséges követelményei
|
1.
|
Funkcionális analfabétizmus
|
Alapkompetenciák: írás, olvasás, számolás elsajátítása
|
2.
|
Az általános iskola 5-6-7-8.
osztályainak befejezése
|
Általános iskolai 8. osztályos végzettség
megszerzésének követelményei
|
3.
|
Befejezetlen szakmunkásképző szakmai
tanulmány I-II-III. évfolyam befejezése – munkaerő-piaci igény esetén
|
Első szakmai szakmunkás-bizonyítvány
követelményei
|
4.
|
Szakképző Iskolai tanulmányok befejezése, érettségi + szakmaszerzés
(formális, nonformális)
|
Szakképesítés szerzés, érettségi
követelmények teljesítése
|
5.
|
Gimnáziumi tanulmányok befejezése, érettségi bizonyítvány
megszerzése (formális, nonformális)
|
Gimnáziumi követelmények teljesítése. Alap
vagy emeltszintű érettségi követelmény teljesítése.
|
6.
|
Felsőoktatási tanulmányok megkezdése, megkezdett tanulmányok
befejezése, piacképes szakirány, felsőfokú szakképzés szerzése
|
Főiskolai, egyetemi diploma
követelményeinek megfelelés, szakirányú továbbképzés, felsőfokú
szakképzés oklevél elnyerése
|
7.
|
OKJ szakképző, akkreditált szakmai továbbképző tanfolyam
|
Az OKJ szakképesítést adó tanfolyam –
szakmánkénti – követelménye, vizsgakövetelményei
|
8.
|
OKM akkreditált (pedagógus) továbbképzések
|
Az OKM akkreditált program
vizsgakövetelményei
|
9.
|
FAT akkreditált (felnőttképzés) továbbképzések (általános,
szakmai, nyelvi)
|
FAT programakkreditált képzés követelményei,
kompetenciák, modul rendszer
|
10.
|
ETI akkreditált (egészségügy) továbbképzések, tanfolyamok
|
ETI programakkreditációban jóváhagyott
követelményrendszer
|
11.
|
NSZFI programakkreditáció (szociális, gyermekvédelem) továbbképzések,
tanfolyamok, műhelyek, tréningek, tapasztalatcsere utak
|
NSZFI programakkreditáció tartalmi
követelményei
|
12.
|
Népfőiskolai tanfolyamok, előadások, szakkörök
|
„Tét-nélküli” képzések, ismereteket,
kompetenciákat nyújtó
|
13.
|
Szabadegyetem előadásai, szemináriumai – oktatói munka
|
„Tét-nélküli” képzések, ismereteket nyújtó,
kompetenciákat adó, önállóságot növelő – szellemi frissességet
biztosító
|
14.
|
Szépkorúak Akadémiája előadások, konzultációk, bemutatók –
előadások tartása
|
„Tét-nélküli” képzések, egészségügyi,
rekreációs, szociális, fogyasztóvédelmi, mezőgazdasági, stb.
ismereteket, kompetenciákat nyújtó – adó
|
15.
|
Ismeretterjesztő előadások
(TIT) részvétel, előadások
tartása, szeminárium vezetés
|
„Tét-nélküli” ismeretterjesztések,
közreműködés, gyakorlati tapasztalatok szerzése
|
16.
|
Közművelődési intézmények felnőttképzései, szakkörök, öntevékenykörök,
hobbykörök, tevékenykedtetés, kulturális jellegű aktivitás
|
„Tét-nélküli” ismeretszerzés,
kulturális-művelődési igény kielégítése, önmegvalósítás,
önkifejezés
|
17.
|
Idősek klubjainak ismeretterjesztő rendezvényei, játékos szellemi
vetélkedők, rekreáció
|
„Tét-nélküli” ismeretszerzés a mindennapi
szellemi frissesség fenntartása, tevékenykedtetés, lelki-testi
„karbantartás” követelménye
|
18.
|
Vasárnapi iskola – egyházak által szervezett ismeretterjesztő,
tudáspótló, közösséget építő, mentális fejlesztő
|
„Tét-nélküli” ismeretszerzés, tanulási
hiányosságokat pótló, műveltséget emelő, egyháztörténeti
betekintést nyújtó – elsősorban vidéki, kis településeken
jellemző
|
19.
|
Gazdakörök – ismeretátadó, új-korszerű eljárásokat
közvetítő közösséget erősítő, vállalkozásokat generáló non
formális rendszer
|
„Tét-nélküli” - kistérségekben, falun,
kistelepüléseken mezőgazdasági, kertészeti, erdészeti,
állattenyésztői ismereteket erősítő, felújító,
korszerűsítő
|
20.
|
Helyi önképzőkörök – önművelődés, önmegvalósítás,
öntevékenység – ismeretek átadása, tevékenykedtetés – kisebb közösségekben
|
„Tét-nélküli” – elsősorban
önszerveződéssel, öntevékenykedtetéssel megvalósuló – mindennapi
élethez kapcsolódó praktikus ismeretek
|
21.
|
„LX-LXX-LXXX-Szépkorúak a Net-en” – informatikai-számítástechnikai foglalkozások
egyénileg – klubfoglalkozások keretei között
|
„Tét-nélküli” - motivált ismereteket adó – a
„világhálón” kapcsolatokat nyújtó – közéleti és kulturális, szellemi
frissességet biztosító, generációk közötti kapcsolatokat erősítő
tevékenység
|
22.
|
„Nemcsak a húszéveseké a világ” – ismerd meg hazánkat, a világot – élményszerű
– rekreációt biztosító tevékenykedés
|
„Tét-nélküli” természeti, környezeti, történelmi
ismereteket nyújtó, változó testi-szellemi erőfeszítéseket
igénylő feladat
|

k.) 3KEMA 2010. május – 2011. május költségvetési
tervezete
Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány (3KEMA)
2010. május 02. – 2011. május 31. munka és költségvetés tervezete
- Szakmai rendezvények:
- Nyitó konferencia
(City Hotel)
(kb. 40-50 fő
részére)
200.000 Ft
(MITIME Kft)
- „Retro-konferencia”
sorozat – „Miskolc 800 éves”
(kb. 80-100 fő részére alkalmanként)
- Óradíj: 12 X 3 óra =
36 óra X 10.000 Ft
(bruttó):
360.000 Ft
- Terembérlet: 36 X
5.000
Ft:
180.000 Ft
- Anyag-posta költség
(meghívók, telefon,
stb.):
80.000 Ft
- „Tanúsítvány” a
részvételről (100 fő X 200
Ft):
20.000 Ft
________________
640.000
Ft
- „Génjeinkben
hordozzuk korunkat”
Dr. Czeizel Endre professzor előadása (3 + 1
óra)
(kb. 120 fő résztvevő részére)
- Tiszteletdíj +
terembérlet +
oktatástechnika:
350.000 Ft
- Résztvevők regisztrációs
díja: ? Ft
- „Amit a mérgező
gombákról tudni kell”
(Alapfokú ismeretek az erdei gombák gyűjtéséhez)
(kb. 20 fő részére)
- Óradíj: 20 óra X
5.000
Ft:
100.000 Ft
- Terembérlet: 20 óra X
3.000
Ft:
60.000 Ft
- Anyagköltség:
(gombaismertetés, demonstrációs
táblák,
papír-irodaszerek):
40.000 Ft
________________
200.000 Ft
- „Időskorúak
személyi és vagyonvédelme”
(Tanfolyam időskorú önkéntesek és mentorok
részére)
(Összesen: 20 fő)
- Óradíj: 40 óra X 6.000
Ft:
240.000 Ft
- Terembérlet: 40 óra X
3.000
Ft:
120.000 Ft
- Eszköz,
anyagszükséglet:
40.000 Ft
________________
400.000
Ft
- „Gazdálkodj okosan” –
Szépkorúak háztartási válság kezelő programja
(20 fős csoportok – igény szerint)
- Óradíj: 20 óra X 8.000
Ft:
160.000 Ft
- Szervezői-adminisztrációs
díj:
50.000 Ft
- Terembérlet: 20 óra X
3.000
Ft:
60.000 Ft
- Anyagszükséglet:
különböző
nyersanyagok:
80.000 Ft
________________
350.000
FT
- „A karosszékből
álljanak most fel ….” – rekreációs torna-gyógytorna
foglalkozások – 30 fős csoportoknak
heti 2 X 1 óra, összesen egy turnus 30 óra (15 hét)
- óradíj: 30 óra X 6.000
Ft:
180.000 Ft
- Terembérlet: 30 óra X
3.000
Ft:
90.000 Ft
- Eszközök beszerzése
(labdák, kötelek,
stb.)
130.000 Ft
_________________
400.000
Ft
Kiegészítő foglalkozás: 10 alkalom 15 fő részére
- Kemény Dénes Uszoda
látogatás, 10 alkalom, 15 fő
150 X 700
Ft:
105.000 Ft
- Tapolca
Barlangfürdő látogatás, 10 alkalom, 15 fő
150 X 1.600
Ft:
240.000 Ft
Rekreációs program:
- Torna:
400.000 Ft
- Uszoda:
105.000 Ft
- Barlangfürdő:
240.000 Ft
- Szervezői +
kísérői
díj:
150.000 Ft
________________
895.000
Ft
- „Időskor, a XXI.
század egyik legnagyobb kihívása” – a gerontológus szemével
(Szakmai – tudományos konferencia kb. 100-120 fő
részére, 1 nap)
- Óradíj (gerontológus
prof. Bp) 3 + 1
óra
200.000 Ft
- Terembérlet: 5 óra X
15.000
Ft
75.000 Ft
- Anyagköltség (meghívó,
papír,
stb.)
50.000 Ft
- Oktatásszervezői
díj:
50.000 Ft
________________
375.000
Ft
Összesen:
3.410.000 Ft
- Szakmai
ismeretterjesztés, kiadványok:
- Harmadik Kor Egyeteme
Miskolc Alapítvány
szakmai ismeretterjesztő (A/4-es) leporelló
1.000 példányban / 100
Ft/db.
100.000 Ft
- Harmadik Kor Egyeteme
Miskolc Alapítvány
részletes bemutatkozó szakmai anyag: DVD-én (100 db)
100 X 600
Ft/db
60.000 Ft
- Harmadik Kor Egyeteme
Miskolc Alapítvány részletes
bemutatkozó szakmai anyag (25 oldal) színes füzetben
(500 példány) 500 X 400
Ft/db:
200.000 Ft
- Harmadik Kor Egyeteme
Miskolc Alapítvány honlap
szerkesztése, működési feltételek biztosítása
(50.000 Ft + 50.000
Ft):
100.000 Ft
________________
460.000 Ft
- Dologi – tárgyi
feltételek a minimális működéshez:
- Laptop (1
db)
200.000 Ft
- Projektor (1
db)
300.000 Ft
- Mobil telefon + kártya
(1
db)
80.000 Ft
- MP3 (1
db)
50.000 Ft
- Pendriwe (2
db)
50.000 Ft
- Fénymásológép (1
db)
500.000 Ft
________________
1.180.000 Ft
- A 3KEMA akkreditációs
eljárásai (2001. évi CI. törvény alapján):
- Nyilvántartásba
vételi
eljárás
13.000 Ft
- Minőségbiztosítás
800.000 Ft
- Intézmény
akkreditáció
600.000 Ft
- Programakkreditáció
90.000 Ft
________________
1.503.000 Ft
Összesen:
- 3.410.000 Ft
- 460.000
Ft
- 1.180.000 Ft
- 1.503.000 Ft
_________________
6.553.000 Ft
Miskolc, 2010. március 31.
Dr. Dobos László
3KEMA kuratórium elnök
__________________________________________________________________________________
 
Harmadik Kor
Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány számára készített kérdőíves
kutatás 2009-2010















|