Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\fejlec.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\menu.jpg

 

PÁLYÁZATI PARTNERSÉGGEL A GENERÁCIÓK EGYÜTTMŰKÖDÉSÉNEK SZOLGÁLATÁBAN 

2016. január - 2016. május

 

MTI híranyag

 

 

 

MEGHÍVÓ

„A szociálgerontológia alapkérdései napjaink idősgondozásában”

A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány 2011. április hó 11 – 12. napján 9,30 órai kezdettel két napos akkreditált szakmai tanácskozást (konferenciát) szervez, melyre tisztelettel meghívjuk.

Meghívó letöltése

 

SZÉPKORÚAK AKADÉMIÁJA

2011/2012. tanév II. félév ÓRARENDJE

Letöltés

 

 

A Miskolci Egyetem Felnőttképzési Regionális Központja, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság, a Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány, és a B-A-Z. Megyei Bűnmegelőzési Alapítvány közös szervezésében

 

gyakorlati képzéssel kiegészített

BŰNMEGELŐZÉSI SZABADEGYETEM

előadássorozat indul 2012. október 17-től 

A legkisebb ellenállás?! - időskorúak áldozattá válása a mindennapokbancímmel.

Felhívás letöltése

 

 

 

Harmadik Kor Egyeteme Miskolc és az EuroMiskolc Travel Utazási Iroda 2011. évben létrehozták az idősödő, időskorú és több generációs családok szervezett utaztatására 

a

SZÉPKORÚAK TURISZTIKAI CENTRUMÁT (SZTC)

Az elmúlt években az SZTC évente 800-900 fő időskorú embert utaztatott határainkon belül és kívül.

AZ SZTC 2015. ÉVI AJÁNLATAI:

Levendula fesztivál
Programfüzet

 

 

 

 

 

 

 

 

A HARMADIK KOR EGYETEME MISKOLC KÖZHASZNÚ ALAPÍTVÁNY    

 "2011-2012-2013-2014 ! ÉVEKBEN RENDEZETT PROGRAMJAI

Miskolci Nemzetközi Gerontológiai Szimpózium 

 

 

Első alkalommal kerül megrendezésre Miskolcon a Nemzetközi Gerontológiai Szimpózium a Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány és a Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kara szervezésében. Az e tekintetben országosan is egyedülálló rendezvény célja, hogy „őszülő társadalmunk” számára a demográfiai forradalom hatásai mellett bemutassa az öregedés művészetét – azaz a minőségi időskor megéléséhez szükséges feltételeket.

 

 

„A világ népességeinek elöregedése az egyik legnagyobb olyan kihívás, amely világunk előtt áll a következő évszázadban, ugyanakkor óriási lehetőség is rejlik benne. Az időskorúak ugyanis nagyon sok mindenben lehetnek valamennyiünk szolgálatára” (előszó - Időskorúak Nemzetközi Éve. WHO, 1999. kiadvány).  Tény, hogy a közeljövőben a 30%-ot, sőt, egyes európai országokban a 40%-ot is elérheti az idősek aránya. A „feleslegesség” érzése, az egyedüllét, az elhagyottság, a lelki problémák felerősítik az életkor előrehaladásával együtt járó folyamatokat, testi leépülést, az egészség hanyatlását okozva. Mindez komoly gazdasági, szociális, egészségügyi kérdéseket vet fel.

 

Pedig – ahogy Prof. Dr. Szabó Miklós dékán (ME ÁJK), Kiss Gábor osztályvezető (Mmjv Polgármesteri Hivatal), dr. Dobos László elnök (3.KEMA) és dr. Kovács László elnök (Mmjv Egészségügyi és Szociális Bizottság) – szavaiból is kiderül: nem szükségszerű, hogy az idősödés folyamata együtt járjon az aktivitás hanyatlásával. Verdi majdnem 80 évesen komponálta az Otellót és a Falstaffot, Goethe 75 évesen fejezte be a Faustot, Michelangelo pedig 90 évesen dolgozott a római Szent Péter templom átépítésén.

 

A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány és a Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kara szervezésében – a Szépkorúak Háza Kht, az Iránytű Szociális Szolgálat és a Dél-borsodi Egészségügyi és Szociális Klaszter támogatásával – életre hívott konferencia egyik célja az öregedés művészetének bemutatása. A gerontológia, az öregedés törvényszerűségeivel foglalkozó önálló tudomány szerint a felnőtt ember érettsége biológiai és pszichés szempontból ugyan befejezett, de a fejlődés nem áll meg. Ezért a gerontológia legújabb kori kérdésein és a XXI. század kihívásaira adott lehetséges válaszain túl a rendezvény a geriátriával, azaz az idősödés és az időskor gyógyászatával, így különösen a megelőzés, a gyógyítás, a rehabilitáció és a gondozás-ápolás aktuális formáival is foglalkozik.

 

Az I. Miskolci Nemzetközi Gerontológiai Szimpózium így lehetőséget teremt a téma jeles képviselőinek – így Prof. Dr. Iván László országgyűlési képviselőnek, Dr. Delia Marina Podea professzor asszonynak (Vasile Goldis Western University of Arad), Dr. Dinya Zoltán DSc. professzornak (DE Egészségügyi Kar), Prof. Dr. Semsei Imre elnöknek (Gerontológiai Tudományos Koordinációs Központ) és Dr. Szilágyi István PhD főiskolai docensnek (Eszterházy Károly Főiskola) -, hogy e gondolatok jegyében fogalmazzák meg az „aktív időskor” kérdéseit, és mutassák be az egészség és az életminőség hosszabb idejű megőrzéséhez hasznosítható módszereket, az időskor preventív megközelítésének eszközeit – figyelembe véve az emberi élet meghosszabbodásának valóságát, mint az emberiség haladásának egyik diadalát.

 

*

A konferenciával kapcsolatban

Dr. Dobos Lászlótól, a 3.KEMA Kuratórium elnökétől (20/431-28-06), valamint

Csemáné Dr. Váradi Erikától, az Állam- és Jogtudományi Kar dékánhelyettesétől (20/911-50-13) kérhető további információ.

 

Meghívó a II. Nemzetközi Gerontológiai Szimpózium
„Az aktív idősödés és a generációk szolidaritása Európa Éve 2012” rendezvényére.
Programok

 

 

III. Miskolci Nemzetközi Gerontológiai Szimpózium
programja, tervezete és meghívója letölthető

 

 

 

IV. Miskolci Nemzetközi Gerontológiai Szimpózium

Miskolc Megyei Jogú Város

és

A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány

együttműködve a

Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Karával

tisztelettel és szeretettel meghívja Önt és érdeklődő kollégáit a

IV. Miskolci Nemzetközi Gerontológiai Szimpózium

című rendezvényére

Téma: Az idősödő és időskorú emberek daganatos megbetegedései, megelőzésük, gyógyításuk

 

A program, tervezet és meghívó letölthető.

 

 

 

A 3. Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány éves szakmai beszámolói:

2014. évi beszámoló

2013. évi beszámoló

2012. évi beszámoló

2011. évi beszámoló

 

A Debreceni Egyetem Orvos és Egészségtudományi Centrum
   Egészségügyi Kar
   Gerontológiai Tudományos Koordinációs Központ
   Nyíregyházi Gerontológiai Napok III. rendezvénye és a
   Preventív Gerontológiai és Geriátriai Társaság VIII. Kongresszusán
   elhangzott előadás 2010. november 26-27. Nyíregyháza

ELŐADÁS LETÖLTÉSE

 

 

 

Tisztelt jelenlegi és leendő partnereink!

Ezúton szeretnénk Önöket tájékoztatni
Dél-Borsodi Egészségügyi és Szociális Klaszter által alapított
3. Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány
 tevékenységéről.

A 2007-ben alakult Dél-Borsodi Egészségügyi és Szociális Klaszter létrejöttének célja a lakosság megromlott egészségi állapotának javítása, az ezzel a területtel foglalkozó intézmények, vállalkozások kölcsönös érdekeken alapuló együttműködésének megszervezése, az egészségügyi-szociális ellátás szereplői közötti kapcsolat javítása, közös fejlesztési és problémakezelési metodikák kidolgozása, melyek erősítik a Klaszterben egyesült területek szakmai, innovációs és gazdasági fejlődését, marketingjét. A Klaszter jelentős hazai és nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezik, az együttműködés fontosságának felismerése, kialakításának képessége a szervezet mozgatórúgója.
A Klaszter tagsága négy nagy területet ölel fel. Az egészségügyi ellátást, a szociális ellátást, az oktatást, s a kutatás-fejlesztést, innovációt. Tagjaink között mind hazai mind külföldi intézmények, szervezetek megtalálhatóak. A Klaszter immáron három önálló szervezetet működtet, a MITIME Nonprofit Kft-t, amely egyben a Klaszter menedzsment szervezete, a Borsod-Ominis Kft-t, amely humán-gyógyszervizsgálatokkal foglalkozik, és a nemrég cégbírósági bejegyzésre került Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítványt.

A Harmadik Kor Egyeteme Alapítvány

Az Alapítványt Dél-Borsodi Egészségügyi és Szociális Klaszter annak érdekében hozta létre, hogy az Európai Unió irányelvével, valamint a Magyar Köztársaság Idősügyi Nemzeti Stratégiájával összhangban az egész életen át tartó tanulás széleskörű megvalósításával az idősödő és idős emberek életminőségének javítását megkezdhesse és megteremtse.
A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú alapítvány 2010 áprilisában került bejegyzésre, több mint egy éves szakmai előkészítés - hazai és külföldi elméleti és gyakorlati tapasztalatok alapján. (Cégjegyzék szám: 15.Pk.60.069/2010/2.)
Javaslataink sokrétűek, az idősödő és időskorú emberek sokszínűségéhez, specialitásaikhoz igazodó. Igyekszünk tevékenységünket úgy megfogalmazni, hogy az időskorúak körében végzett felméréseink alapján jelzett igények teljesüljenek.
Az Alapítvány alapfilozófiája a generációk együttműködése, tapasztalatok átadása, a” mester és tanítvány” gondolat gyakorlati megvalósítása a mindennapjainkban, ezzel is csökkentve a tudásszakadék mélységét, biztosítva az átmenetek sokszínűségét a korcsoportok között.

 Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep22.jpg

Alapítványunk eredményes munkájához keressük partnereinket kölcsönös előnyöket biztosító együttműködésünk megvalósítására.

Főbb területeink, melyeken szíves együttműködésükre számítunk:

  • Gazdasági rendszerbe való beépülés, hazai és nemzetközi kapcsolataink kiaknázásával, szakmai tapasztalatcserék felértékelésével
  • Képzések, oktatások, gyakorlati foglalkozások szervezése a közös munka minőségének javítására
  • Közös céljainkkal összefüggő felmérések, kutatások lebonyolítása, értékelése a versenyképes működés fenntartásának érdekében
  • Egész életen át tartó tanulás módszereinek, eszközeinek fejlesztése, új módszerek kidolgozása, felnőttképzési témajavaslatok, programakkreditáció kidolgozása
  • Pályázati rendszer figyelemmel kísérése, közös pályázatok elkészítése, projektek generálása, akár többoldalú területeken is

Címünk:
Harmadik Kor Egyeteme Miskolc
3527 Miskolc, Eperjes u. 5.
Bankszámlaszám: OTP Bank 11734066-29901216

Kontaktszemély:
Dr. Dobos László Kuratórium elnöke
Tel: 20/4312806
E-mail: lano@chello.hu

Postai cím: 3519. Miskolc, Kiss. J. u 46

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep08.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep09.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep10.jpg

__________________________________________________________________________________

Egész életen át tartó tanulás keretei között /Szakmai bemutató/

HARMADIK KOR EGYETEME MISKOLC KÖZHASZNÚ ALAPÍTVÁNY

Készült: Az Idősügyi Nemzeti Stratégia prioritásai valamint a 2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről
               alapján

Az időskorúak – 60-74 év, 75-89 év, 90 év fölötti személyek (WHO felosztás) - paradigmaváltás elfogadása, gyakorlati megvalósítása, mely szerint az idősekről való gondoskodásban a korábbi deficit modell (veszteségekre történő összpontosítás) helyett a fejlődés modellben (a meglévő képességek megőrzése, szunnyadó képességek előhívása) szükséges gondolkodni és cselekednünk, melynek legfontosabb területe az „egész életen át tartó tanulás”, a tevékenykedtetés, a foglalkoztathatóság idejének meghosszabbítása.

Az időskorúak – korábban az idősödő vagy szeniorként kezelendő (45-50 év) – számára többféle módon – így képzésekkel, átképzésekkel, önképzések segítségével, rekreációval – kell segíteni az önkéntesség, az önellátás, az önállóság, önsegítés, az önmegvalósítás, öngondoskodás, az életminőség megőrzését – differenciáltan. A WHO a XXI. századot az emberi élet kiteljesedésének, kiterjesztésének évszázadának tekinti!

Az időskorúak és a felnőttképzés kérdésköre Európa országaiban általában pozitív megítélésnek és gyakorlatnak örvend. Az európai gyakorlatban az 1980-90-es években előtérbe került az időskorúak izolációjának, a szegregációnak elkerülése, a nyugdíjazás negatívumának kivédése. E gondolatok európai eredménye a Harmadik Kor Egyetemének létrehozása. A magyarországi felnőttképzési gyakorlatban jelenleg még nem jelent meg e felnőttképzési szervezeti forma. A Harmadik Kor Egyeteme – célcsoportja részére - összességében az iskolarendszeren kívüli felnőttképzési formában biztosítja mindazokat az oktatási – képzési – szakképzési formákat, melyek a felnőttképzési törvény hatálya alá tartoznak, így pl.: alapképzés, továbbképzés, átképzés, tanfolyami képzés, szakképzés, interaktív képzés, tréningek, műhelyek, szakmai és tudományos konferenciák, szabad-egyetemi formák – elméleti és gyakorlati formákban. A Harmadik Kor Egyeteme egyedisége abban áll, hogy a képzési formák önkéntesek/aktivisták kezdeményezésére, az időskorúak képzők és képzés alanyaiként való megjelenése - jellemző a „képzők-képzése”, a képzési rugalmasság, a kompetencia alapú, modul rendszer, a tudásszint beszámítása, az átjárhatóságok biztosítása. A képzési időtartamok változatosak, rugalmasan alkalmazkodnak a képzés résztvevőinek igényeihez. Az akkreditált képzések mellett megjelenik a népfőiskolai kötetlen forma, az igény szerinti „vasárnapi iskola”-i forma, a „gazdakörök” hagyományait folytatva a „kertészet”, a „gombászkodás”, a „gyógyító természet” mint képességeket fejlesztő forma.

A Harmadik Kor Egyeteme civil kezdeményezésre, Alapítvány formában kíván működni: „Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány” néven. Az Alapítvány létrehozásával széleskörű állami – intézményi – civil – egyházi szervezetekkel széleskörű partneri kapcsolatok kialakítására törekszik valamint hazai és nemzetközi felnőttképzési intézményekkel való együttműködésre.

Számlaszám: 11734066-29901216 OTP Bank NyRT

                                                                                                          Dr. Dobos László
Miskolc, 2010. március 07.                             Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány
                                                                                                          Kuratórium elnöke

_____________________________________________________________________

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep11.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep12.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep13.jpg

 

HARMADIK KOR EGYETEME MISKOLC
KÖZHASZNÚ ALAPÍTVÁNY

 

SZAKMAI POGRAM

„ÉLETET – ÉRTELMET – ÉRTÉKET AZ ÉVEKNEK”

 

„Egész életen át tartó tanulás” (2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről)

 

Mottó: „A XXI. század kihívásai megkövetelik a fiatal, a középkorú és az idős állampolgárok alkotóképességét és hozzáértését” (Napirend a jövő számára 11§ - Hamburgi Nyilatkozat)

 

Készítette:Dr. Dobos László
________Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány
                kuratóriumi elnök

 

 

Miskolc

2010. év

 

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep14.jpg

  • Bevezető gondolatok – Idősügyi Nemzeti Stratégia - Európa Uniós trendek:
    • A XXI sz. egyik legpozitívabb eredménye a születéskor várható élettartam meghosszabbodása. Az Európai országokban (EU) ez az egyik legnagyobb tudományos és társadalmi siker – és egyben a legnagyobb kihívás is!
    • WHO által 2001-ben publikált, az idősügyi politikát meghatározó alapdokumentum – Aktív időskor – a figyelmet az emberi élet kiteljesedésére fordítja, és nem kizárólag a szociális és egészségügyi vonatkozásokra szűkíti le.
    • Fontos kérdés, hogy kit tekintünk idősnek? A WHO életkori felosztása: 60 – 74 év közöttiek az idősödők, a 75 – 89 évesek az idősek és a 90 éven felüliek a nagyon idősek. Magyar szakterületi értelemben már a 45 éven felüliek is szeniorként kezelendők.
    • Alapelv, hogy az időskorúak eltérő társadalmi és kulturális szükséglettel és igénnyel vannak jelen, így alapvető, hogy a különféle szolgáltatások igazodjanak saját szükségleteikhez. (Se több se kevesebb!)
    • Az idősek számára többféle módon, így képzésekkel is kell az önellátás és az életminőségük megőrzésével kapcsolatos ismereteket kialakítani! Meg kell teremteni az élethosszig tartó tanulás, az önsegítés és öngondoskodás változatos lehetőségének feltételeit.
    • Az időskori paradigmaváltás elfogadása, gyakorlati megvalósítása, mely szerint az idősekről való gondoskodásban a korábbi deficit modell (veszteségekre történő összpontosítás) helyett a fejlődés modellben (a meglévő képességek megőrzése, szunnyadó képességek előhívása) szükséges gondolkodni és cselekedni.
    • A nyugdíjas kor elérése olyan időmennyiség felszabadulását eredményezi, amelyeknek eltöltési módja nagymértékben meghatározza nemcsak az egyén közérzetét és társadalmi helyét, hanem közvetlen családtagjaiét is! Az aktív és hasznos idő eltöltés az egyén számára önmegvalósítási sikert jelent, míg a társadalom részére kohéziót és pozitív társadalmi identitást.
    • Fontos, hogy a ma még fiatal – fiatalabb generáció tagjai számára és a most idős generáció számára egyaránt pozitív lehetőségeket jelentsen a közeli és távoli jövő! Az aktív időskor lényege a generációk közötti szerves kapcsolatokban és kölcsönös támogatásban rejlik.
    • Idősügyi Nemzeti Stratégia a 81/2009.(X. 2.)OGY határozattal fogadta el.

Idősügyi Nemzeti Stratégia legfontosabb céljai – rövid és hosszú távra:

  • a születéskor várható élettartam közelítése az európai uniós átlaghoz,
  • az egészségben eltöltött évek számának növelése,
  • az aktív élet fenntartásának növelése,
  • az időskori jövedelembiztonság megteremtése,
  • a társadalmi integráció erősítése,
  • a különböző szolgáltatások (egészségügyi, szociális, oktatási, kulturális, stb.) összehangolása az idősödők és idősek szükségleteinek és érdekeinek figyelembevételével,
  • az idősek élethosszig való tanulásának támogatása, a digitális tananyagok hozzáférhetőségének biztosításával,
  • az „aktív idősödés” feltételeinek erősítése, mely nem csupán a fizikai aktivitást, a munkaerő-piacon maradást jelenti, hanem a társadalmi, kulturális, civil életben való aktív részvételt is,
  • az idősödési folyamat „menedzsmentjének” elterjesztése már fiatalkorban,
  • a társadalmi szemléletváltás mind a gazdasági, mind az idősödés társadalmi megítélését és megélését illetően.

 

  • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány Magyarországon – Miskolcon való létrehozásának lehetséges okai – indokai:
    • Idősügyi Nemzeti Stratégia „jó gyakorlatok Európában fejezet” kiemelten jelzi a 3KEMA-t.
    • A I. pontban jelzett Európai – Uniós elvárások, gyakorlatok.
    • A társadalom idősödésének fontos mutatója a születéskor várható átlagos élettartam, mely lassan, de folyamatosan növekszik. 2007-ben a szám a nők esetében: 77,34 év, férfiak esetében: 69,14 év volt.
    • Hazai kutatások szerint megállapítható, hogy az iskolai végzettség befolyással van a betegség időszakának kezdetére – nevezetesen legkorábban az alapfokú végzettségűek betegszenek meg, legkésőbb a diplomások. A magasabb végzettségűek elsősorban városokban laknak.
    • Közel négymillió háztartásban 40%-ban élnek idős emberek és minden negyedik háztartás csak időskorú személyből áll! Az egyszemélyes csak idős személyből álló háztartás száma megközelíti az egymilliót.
    • 2008. évi decemberi adat szerint 2.759.946 millió fő részesült nyugellátásban Magyarországon. 1,4 millió fő saját jogú nyugdíjas, korbetöltött öregségi nyugdíjjal rendelkezik.
    • A sikeres idősödés koncepciója amerikai eredetű, melynek értelmében akkor sikeres az idősödés, amikor az egyén fizikai és szellemi képességét és aktivitását – az élet minden területén és minél tovább – megőrzi a foglakoztathatóságon túl a társas, közösségi kapcsolataiban is a harmadik életkorban (Alapítvány küldetése!)
    • A mai Magyarországon elenyészően kevés az olyan képzés, amely céltudatosan az idősödők és idősek sajátos igényei szerint szerveződnek. A képzés javíthatja az idősek önértékelését, önbizalmának növelését.
    • Az 50 éven felüli korosztály internet használata nem éri el átlagosan a 14%-ot. A nyugdíjasok mindössze 6%-a vette részt valamilyen számítógépes oktatásban, képzésben.
    • Az önkéntesség a fiatalok és idősek körében alulreprezentált, 60 éves kor fölött még erősebb csökkenést mutat. Az idősek többsége nem ismeri, hogy milyen lehetőségek vannak, és milyen képzések alapozzák meg az önkéntes munkát.
    • Az élethosszig tartó tanulás elve nem kellő mértékben érvényesül az időskorúak képzésében – a felnőttképzésben. Jelenleg még hiányoznak az életkor – specifikus oktatási – és továbbképzési programok, azok szervezeti, szerkezeti keretei, intézményei és módszerei.
    • Az idősek különösen ki vannak téve az információs társadalom előnyeiből való kirekesztés veszélyeinek, nagyon kevés az igényekhez képest a számítógép kezelő tanfolyam. Kevés az ingyenesen használható, többfunkciós közösségi térben elhelyezett számítógép.
    • Jelenleg még hiányoznak olyan szervezetek – vagy nem ismerték fel küldetésüket -, amelyek megfelelő szinten tudják közvetíteni az időskori önkéntesség, képzés, továbbképzés, művelődés, tájékoztatás egyéni és társadalmi hasznosságát.
  • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány meghatározó alappillérei az Idősügyi Nemzeti Stratégia (2009.) alapján:

 

    • Élethosszig tartó tanulás (LLL)
    • Biztonság és életminőség
    • A betegségek kockázatának alacsony szinten tartása
    • Az időskorúak emberi méltóságának megőrzése
    • A lehetséges jólét és életminőség biztosítása
    • Az egészségtudatos magatartásra felkészülés támogatása
    • Szellemi és fizikai, mentális egészség, helyes táplálkozás támogatása
    • Egészségügyi szűrőprogramok támogatása, beépítése a képzési rendszerbe
    • Az idősek ellátása terén a humánerőforrás fejlesztése (hivatásos és laikus segítők, önkéntesek, családtagok)
    • A geriátriai szakképzés és a szociális gerontológia továbbfejlesztésében együttműködés
    • Lehetőség szerinti mindenki számára hozzáférhető – érthető és érzékelhető e-learning, e-információ és az e-szolgáltatások támogatása
    • A generációs HÍD gyakorlati működtetése
    • Az időskori személyiség fejlesztő, énképet erősítő, önértékelést javító, önmegvalósítást támogató tréning gyakorlati megvalósítása
    • A célzott időskori kutatásokba, felmérésekbe, helyzetelemzésekbe bekapcsolódás!
    • Az időskori foglalkoztatást elősegítő képzések kezdeményezése, munkavállalók aktivitásának javítása
    • Hazai és európai „jó gyakorlatok” átvétele, továbbfejlesztése, újakkal bővítése

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep23.jpg

  • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány - képzési-szolgáltatási célok, tartalmak szervezeti keretek alapok, lehetőségek:
    • Az időskorúak és a képzés  kérdésköre Európa országaiban általában pozitív megítélésnek örvend. Az időskorúak képzése terén tapasztalható európai példák változatosak, „sokszínűek”, igen összetett képet mutatnak. Közös elemük a és széleskörű kínálat, azaz, hogy speciális és érdemleges célcsoportoknak tekintik az időskorúakat. A bő és sokirányú, sokszintű kínálat lehetőséget ad az egyénnek a választásra, saját megoldások keresésére.
    • Az európai gyakorlatban az 1980-90-es években – az időskorúak izolációjának, a szegregációjának elkerülése, a nyugdíjazás negatívumának kivédése érdekében – megjelenik az időskorúak specifikus képzési igényeinek kialakítása, figyelembe véve a személyes aspektusokat is, valamint az időskorhoz igazított oktatásmódszertan. E munkák eredménye a „Harmadik Kor Egyeteme” (Alapítványunk minta szervezete) létrehozása, és elterjedése. A magyarországi felnőttképzési gyakorlatban jelenleg még nem jelent meg e felnőttképzési szisztéma-, szervezeti forma. A Harmadik Kor Egyeteme összességében – is – iskolarendszeren kívüli, felnőttképzési formában (rugalmas szervezeti keretek között) – biztosíthatja mindezeket az oktatási – képzési – továbbképzési formákat, amelyek más oktatási intézményeknél is elérhetőek: pl.: alapképzés, tanfolyami képzés, szakképzés, továbbképzés, interaktív képzés, tréningek, műhelyek, konferenciák, szemináriumok, szabadegyetemi formák, elméleti és gyakorlati képzés formáiban. Az egyedisége Harmadik Kor Egyetemeinek (Eu.) a legkülönbözőbb képzési formák önkéntes/ aktivisták kezdeményezésére, megfelelő számú jelentkezők és a képzés alanyai is. Egyedisége továbbá, hogy az időskorúak megjelennek, mint képzők és képzés alanyai is. A Harmadik Kor Egyeteme (Eu.) specialitása – mely alapvető feltétel a képzők sajátos – andragógiaigerontológiai – képzése, az időskorúak oktatóinak komplex felkészítése, felkészítésük folyamatos biztosítása. A „képzők –képzése” a Harmadik Kor Egyeteme (Eu.) tartalmi és módszertani megalapozottságának minőségi feltétele!
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzési struktúráján belül az egyes képzési formák időtartama változatos, rugalmas a képzésben résztvevők igényeihez, a kimeneti követelményeikhez igazodó órákban határozható meg. Kiindulási pont a 2001. CI. tv. és végrehajtási rendeletében megfogalmazott követelmény – tanfolyam esetében – minimum: 20 óra/időtartam. A képzési időtartam változatosságát meghatározhatja a képzés programakkreditációja, minősítési követelményei is (pl.: FAT, NSZFI, ETI, stb.) A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzési óra/időtartam meghatározása mellett rugalmasan tervezhető, alakítható – az óraszámi követelményekhez igazodó napok, hetek, hónapok, évek száma is, melyeket minden esetben az önkéntesen szerveződött csoport igényeihez kell igazítani.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány a képzéseken résztvevők részére - amennyiben teljesítik a programakkreditációban meghatározott képzési követelményeket – „részvételi igazolás”, „tanúsítvány”, „oklevél” című dokumentumot ad ki. A dokumentumok tartalmát és formai követelményeit a programakkreditációk illetve a Harmadik Kor Egyeteme Alapítvány, mint szervező intézménye határozza meg.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzésében résztvevők a WHO által meghatározott időskorúak, valamint az 50 éven felüli rokkantnyugdíjasok, korengedménnyel nyugdíjba vonuló nők és férfiak.
    • A generációk találkozása, együttműködése lehetővé teszi egy-egy képzési tartalom esetén a résztvevők különböző életkor összetételét.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzési résztvevőinek előzetes tanulmányi szintje az adott képzés bemeneti követelményei között szabályozott lehet.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány résztvevői – a felnőttképzés szabályai alapján – kérhetik az előzetes tudásszint felmérését valamint ennek beszámítását a képzési követelményekbe egyedi és egyéni elbírálás alapján.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány kompetencia alapú, modulokra épülő képzési rendszere lehetővé teszi az egyes képzések közötti átjárhatóságot.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány tudományterületi ajánlásai, kínálatai – kezdeményezésre – a következő fő területek: természeti és társadalmi tudományok teljeskörűen: művészet, zene, irodalom, egészségmegőrzés, önmegvalósítás, kreativitás, mezőgazdaság, kertészet, gazdálkodás, fogyasztóvédelem, biztosítás, informatika, idegennyelvek, csillagászat, kommunikáció, jog, természetgyógyászat, stb.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány felnőttképzési szolgáltatásai: jogi tanácsadás, gerontológiai tanácsadás, fogyasztóvédelmi tanácsadás, szociális-egészségügyi tanácsadás, bűnmegelőzési tanácsadás, információs tanácsadás, utazási tanácsadás, biztosítási tanácsadás, befektetési tanácsadás – időskorú önkéntes szakemberek bevonásával rugalmas keretek között.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány felnőttképzési szolgáltatásai között szerepel az idősödő és idős emberek számára a környezet és természetvédelmi tevékenységekbe való bekapcsolódás elősegítése saját lakóhelyen és azon kívül is.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány felnőttképzési szolgáltatásai között szerepel a már működő időskorú alkotókörök és egyéb közösségi-közművelődési tevékenységek továbbfejlesztése, együttműködés kiterjesztése.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány felnőttképzési szolgáltatásai kiterjednek a deficit modellt felváltó fejlődési modell érvényességével kapcsolatos kommunikációra, média információkra.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány - a működtetését segítő intézményekkel, mint önálló jogi személyekkel – kezdeményezi, előkészíti a feltételeit javító EU-s és hazai pályázatok írását.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány a gazdasági növekedés elősegítéséhez az idős személyek szakmai-és élettapasztalatainak igénybevételével – „idősek, mint ötletgazdák” bekapcsolódnak a válságmenedzselésbe, jövőformálásba.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány biztosítani kívánja – csoportos érdeklődés esetén – az önkéntességre való felkészítést, az önkéntes munka lehetőségeinek ajánlatát, gyakorlati megvalósítását.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány szellemi-humánerőforrás háttere: oktatói, előadói, szakoktatói, tanárai, mentorai, segítői:
      • Észak-magyarország felsőoktatási intézményeinek (Miskolc, Eger, Gyöngyös, Sárospatak) szenior - aktív és nyugdíjas – önkéntes oktatói, professzorai
      • Hazai és nemzetközi időskorú szaktekintélyek, a szakma „nagyöregjei” – pedagógusok, orvosok, mérnökök – stb.
      • Észak-magyarországi gazdasági szereplők – nyugdíjas, volt elsőszámú vezető, gazdasági menedzser, „mesterek” a szakterületeiken
      • Észak-magyarország nyugdíjas kutatói, tudósai, szellemi fejlesztői, kreatív-újító szakemberek, a szakma kiváló művelői
      • A művészeti élet kiválóságai – nyugdíjas képzőművészek, zenészek, irodalmárok, muzeológusok, történészek
      • Civil egyházitársadalmi szervezetek önkéntesei, vezetői, nyugdíjas segítői, vezetői, menedzserei
      • Nyugdíjas megszállottak”, hobby tevékenységet folytatók, életműalkotók, napjaink emberei, az „élet bölcsei”
      • Miskolci születésű lokálpatrióta hazai és nemzetközi hírességek, egyéniségek
      • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány szellemi humánerőforrás hátterét a Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány adatbázisa rögzíti, mely az önkéntesség elvén és gyakorlatán alapul.

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep15.jpg

 

    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány lehetséges pénzügyi finanszírozási forrásai:
    • Új Magyarország Fejlesztési Terv (UMFT): öngondoskodás, szolidaritás és együttműködés, egyének és közösségek cselekvőképességének megerősítése fejezetek 2013-ig
    • Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP): élethosszig tartó tanulás, felnőttképzés, közművelődési intézmények felnőttképzésben betöltött szerepe, foglalkoztatást elősegítő programok
    • A szegénység és a kirekesztés elleni küzdelem Európa éve 2011: önkéntesség, foglalkoztatás témák
    • Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet (NSZFI) pályázatai
    • Szakképzési Alap, Munkaerőpiaci Alap (MPA) pályázatai
    • Észak-magyarországi Operatív Programok – pályázatok
    • Megyei, városi kapcsolódó idősügyi, szociális, mecénás pályázatok
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány köré csoportosuló vállalatok, intézmények szponzori befizetései
    • Az NCA, az Esélyegyenlőség pályázati támogatásai
    • Külföldi együttműködések, kapcsolatokból adódó támogatások
    • A rendezvényeket látogató és a szolgáltatásokat igénybevevők befizetései
    • Kedvezményeket biztosító „3KE Senior Card” bevezetése, éves tagdíj bevétele
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány szervezeti kerete, kapcsolatrendszere, hálózatépítés:
    • A Harmadik Kor Egyetem Miskolc Közhasznú Alapítványt a MITEME Kft (Miskolc) hozta létre 2010. január 13.-án, mint egyszemélyi alapító
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítványt öt tagú kuratórium vezeti, melynek élén az elnök és a titkár áll.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány céljait az Alapító Okiratban leírt célok határozzák meg, működési elveit az SZMSZ.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány székhelyének címe: 3527 Miskolc, Eperjes u. u. 5.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány Kuratórium szakmai munkáját az önkéntesség alapján – a hét tagú „Seniorok Tanácsa” segíti, melyek tagjait 3 évenként a Kuratórium a partner intézmények javaslatai alapján – delegálja.
    • A szakmai munkát – tudomány és szakáganként – szakmai csoportok segítik – öntevékeny munkaként – illetve témacsoport vezetők végzik.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány szakmai tevékenységét szakértők segítik: felnőttképzési, pályázatíró, minőségbiztosítási, pénzügyi, stb.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány hatékony szakmai munkáját projektmenedzserek segítik.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány törekszik a felnőttképzési és más nevelési-oktatási intézményekkel szoros kapcsolatot, partnerséget, konzorciumokat – hálózatot – kiépíteni, abban aktív munkát végezni. Kapcsolatrendszerét – elsősorban az élethosszig tartó időskorú felnőttképzés terén – külföldi partnerekkel való együttműködéssel is bővíti.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány partneri együttműködésre törekszik – együttműködési megállapodásban rögzítetten is – az Országos Idősügyi Tanáccsal, Megyei-Városi Idősügyi Tanáccsal, Megyei-Városi Idősügyi Érdekképviseleti szervezetekkel, Esélyegyenlőségi Tanáccsal, állami, civil, egyházi szervezetek által fenntartott alap-és szakellátás időskorú intézményeivel, munkaügyi szervezetekkel, BOKIK-kal, IPOSZ-szal.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány – bővülő, erősödő szakmai kapcsolatai, partnersége segítségével – a város, a megye és a régió területén a Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány kihelyezett tagozatokat, telephelyeket működtet.
    • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány felnőttképzési önkéntes szakmai konzorcium – munkáját pártoktól függetlenül végzi.

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep24.jpg

        • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány módszerei, eszközei:

 

          • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány módszereit az alábbiak határozzák meg:
      • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzésein a részvétel önkéntes, fontos az érdekeltség fenntartása
      • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzései gyakorlat orientáltak, gyakorlati problémákat feszegetnek, problémaközpontúak, „munkaerő-piac” központúak.
      • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzési részvevőinek tapasztalata éppannyira forrásértékű, mint a tankönyv, szakirodalom – az újabb tudás részben a tapasztalatok kritikai értékeléséből és belőlük levonható következtetésekből alakul.
      • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzésein előnyben részesül – tantárgyi ismeretkörökkel szemben – a valóságból vett helyzetek és problémák sokoldalú értelmezése.
      • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzésein történő oktatás-képzés viszonylag kötetlenebb keretek közt történik, előnyben részesül a résztvevők aktivitása, együttműködése és viszonylagos önállósága
  • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány képzési – lehetséges, ajánlott – módszerei:
    • agytrösztmódszer: szakértők nyilvános megkérdezésének módszere – egy témakörről, moderátor vezetésével
    • csevegő módszer: az előadáson belül, különösen a bevezető szakaszában az előadó közvetlenül beszél (cseveg) a témával kapcsolatos élményeiről, tapasztalatairól, véleményéről – a csevegés nem rendszerezett, de illeszkedik a téma rendszerébe
    • elmeedző módszer: a szóbeli és írásbeli kifejezőkészség fejlesztésének egyik módja, három szakasza van:

első szakasz: témában a csoport összesíti tapasztalatait, csoportosítja, rendszerezi, értelmezi – a feltárt összefüggésekből a csoport tagjai előadásokat tartanak, cikket írnak, véleményeiket közös vitában védik meg,
második szakasz: kritikai észrevételek feldolgozása, majd összefoglalása, esetlegesen újabb tapasztalatokkal kiegészítése, irodalom tanulmányozása,
harmadik szakasz: gyakorlati következtetések levonása, alternatívák a probléma megoldására

    • esetmódszer: szituációs módszercsoport tagja, munka vagy életbeli cselekvési formák kipróbálása, fajtái: esetpélda, esettanulmány
    • felfedeztető eljárás: önálló teljesítményre való törekvés, felfedezés, teret ad az alkotó gondolkodás, a kreativitás kialakulásának
    • felnőttkori tanulás: motivációk függvényében változtatható
    • folyamatelemzés: csoportértékelési folyamat, hosszabb képzési idő alatt alkalmazható
    • fórum: kommunikációs forma, a közösség egy vagy több szakértővel folytat közvetlen gondolatcserét bizonyos témában
    • impulzus módszer: lökés – ösztönzés – intenzív szakaszokból áll, minden új szakasz új ösztönzést ad a téma feldolgozásához, egy előadás 3-4 részből áll, sok résztvevőnek ad véleményének elmondására lehetőséget
    • interjú módszer: az előadó folyamatosan a résztvevők kérdéseire felel – előzetesen a kérdések összegyűjthetők, rendszerezhetők
    • kerekasztal vita: csoportos problémamegoldó eljárás, amelyet moderátor vezet, a kerekasztal megbeszélés lehet: megbeszélés, nézetkifejtés, álláspontok bemutatása
    • méhkas módszer: a csoportmunka egyik változata, 15 főnél kisebb csoport, 15-20 perces megbeszélését jelenti egy-egy témáról, többnyire más módszerek kiegészítője
    • ötletcsiszolás (ötletroham): probléma megoldó módszer, ötletek és javaslatok vitájából alakuljon ki az optimális közös eredmény, fejleszti az alkotó, szabad gondolkodást,
    • panelvita: összetett téma esetén – ugyanazt a témát 3-4 szakember a saját szakterülete vonatkozásában világítja meg – az így kialakuló panelek egységes szerkezetet alkotnak

 

      • Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány javasolt képzési programjai 2010. május – 2011. május 31.-ig (tervezet)
        • Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány – „Retro-konferencia – Miskolc”

 

  • (12 előadás – bemutatóval együtt – az elmúlt évtizedek, évszázadok értékei.)
        • Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány – NSZFI által akkreditált tanfolyamokra javaslat:
          • Szépkorúak személyi és vagyonvédelme
          • Gerontológia az időskorúak védelmében
          • Fogyasztóvédelmi alapismeretek az időskorúak részére
  •  
  • (Az NSZFI programakkreditáció – külső szakemberek bevonásával – 2010. október 15.-ig – partner intézmények közreműködésével)
  •  
        • Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány – Senior Gárdonyi Géza Művelődési Ház tea-klub indítása:
          • Életet – értelmet - értéket az éveknek
          • Lelki – testi egészség az időskorban
          • Gazdálkodj okosan a nyugdíjaddal
          • Önvédelem – avagy a „fokos” a jogos védelem szolgálatában
          • Fogyasztóvédelmi alapismeretek
          • Ellátottjogi ismeretek
  •  
  • (A témát ismerő szakemberek facilitálásával, oldott, közvetlen beszélgetés a Tea – Házban!)

 

        • Önkéntes tanfolyamok (lehetséges, javaslat) – önkéntesek bevonásával:
          • Informatikai alapismertek (ECDL)
          • Idegen nyelvi alapok, beszélgetés, levelezés
          • Gombaszakértői alapfokú tanfolyam
          • Képzőművészeti tanfolyamok – igény alapján
          • Forgasd ügyesen és gazdaságosan a fakanalat – főző-sütő tanfolyam
          • Álláskeresési tanfolyam, tréning
          • Természetes anyagból praktikus díszek, játékok
          • Irodalmi estek – vers, próza faragás mestersége
          • „Táncolnék a boldogságtól” – hagyományos és modern tánctanfolyam
          • Dankó Pista zenei, művészeti tanfolyam
  •  
  • (Szépkorúak kezdeményezése, igényfelmérés alapján 8-12 fő minimum jelentkező!)
  •  
        • „Senior - Fesztivál” a Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány rendezésében
  • (Megye-város művészeinek felkérésével egy napos kulturális fesztivál a Szépkorúak tiszteletére)
  •  
        • „Ismerd meg, fedezd fel újra hazádat”:

Történelmi – természeti „tanulmányi kirándulás” szakavatott idegenvezetővel (senior)!

  • (Igény és érdeklődés felmérés alapján – szponzori támogatással!)
        • HÍD a generációk között:

Különböző életkorú és felkészültségű – önként jelentkező, önkéntes – csoportok és szépkorúak szellemi találkozói (igény szerint bővíthető):

          • Miskolci Egyetem hallgatói
          • Szemere Bertalan Középiskola tanulói
          • Miskolci Drogambulancia munkatársai
          • Miskolci Nemzeti Színház tagjai
          • Miskolci Kommunikációs Kft. újságírói
          • Diósgyőri Labdarúgó Klub labdarúgói, vezetői
          • BAZ Megyei Rendőrkapitányság vezetői, főnyomozók
          • Háziorvosok Egyesülete – orvosok, védőnők, házigondozók
          • HOLCIM menedzsmentje – a modern vállalatvezetés
          • Fruska Gyermekotthon vezetői, nevelői, gyermekei
  • (A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány által felkért senior facilitátor segítségével min: 10 fő – max: 30 fő részvételével kötetlen beszélgetés a „vendéggenerációt” képviselők szakterületéről)
        • „Mesterek és tanítványok találkozója”
  • (Előzetes felmérés alapján „mesterek és tanítványaik” jelentkezése alapján – a tudomány, a munka minden területéről – kötetlen beszélgetések a példamutatásról, a tudás és emberiség továbbviteléről 3-5 páros.)

 

  • A Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány projekt tervezet szakmai forrásai:

 

  • Idősügyi Nemzeti Stratégia Országgyűlési Határozat (81/2009.(X. 2.)OGY)
  • Németországi Harmadik Kor Egyeteme szakmai tapasztalatai (Dr. Dobos)
  • Idősügyi Nemzeti Stratégia Képzési Munkabizottság szakmai anyaga (62. old – Dr. Dobos)
  • Idősügyi Nemzeti Stratégia (2009. Tervezet) – Idősügyi Tanács Titkársága
  • Idősügyi Világkonferencia 2002. Madrid – Idősügyi Cselekvési Terv („idősebbek társadalmi aktivitása, integrációja, életminőség biztosítása, független élet megőrzése minden korcsoportban”)
  • EU 2001 évi Stockholmi Csúcsán megfogalmazott Közös Nyilatkozat („….a jelenlegi és jövőbeni munkavállalók foglalkoztatásának megőrzése…..a jelenlegi érett és idősebb korú munkavállalók munkerő-piaci részvételének kitolása…”)
  • Idősebb Emberek Európai Föderációja – EURAG (www.eurag-europa.org)
  • Az ENSZ Idősügyi Programja - állásfoglalása („……a társadalmi érzékenyítés, figyelemfelkeltés és oktatás fontossága…”)
  • „Senior Fesztivál” – Ausztria 2007-2008. – önkéntességen alapuló kulturális fesztivál
  • Az EU Bizottság Közleménye: Az európai foglalkoztatásról szóló 2007-es jelentés – Közös foglalkoztatási jelentés (2007-2008)
  • Hidy Pálné: Felnőttképzési szakemberek és művelődésszervezők felkészítése az idősekkel kapcsolatos feladatokra (Budapest Német Népfőiskolai Követség Nemzetközi Együttműködési Intézete)
  • Rajna P (2007): Öregedő agy – idősödő elme – örökifjú lélek. Bp. MultiArt Kiadó
  • Striker Sándor (2005): Időskorúak képzési igénye Európában. Bp. Nemzeti Felnőttképzési Intézet
  • Szociális Statisztikai Évkönyv (2007 Bp) KSH 2008.
  • Szociális Szolgáltatók Egységes Szakértői Ellenőrzésének Kézikönyve (2008 Bp. SZMM)
  • Vadász János (2007) Senior foglalkoztatás új pályán (Munkaügyi Szemle 2007/5)

 

  • Függelék – Adatok:

a.) Magyarországi népességi korfája 2007, 2021
b.) Mi ösztönzi az idős embert a rekreációs, szabadidős tevékenységre?
c.) Idősek a WHO szerint
d.) Népesség korcsoportos és nemek szerint 1990-2008
e.) Nyugdíjasok ellátási típusonként
f.) Statisztikai adatok az idősek tanulási jellemzőiről
g.) A képzések szervezésének, minőségbiztosításának folyamata
h.) Az időskori tanulás és foglalkoztatás összefüggései
i.) Időskorúak képzési – tanulási aktivitási jellemzői
j.) Időskorúak képzési lehetőségei
k.) 3KEMA 2010. május – 2011. május költségvetési tervezete

 

 

Miskolc, 2010. április 5.                                  Készítette: Dr. Dobos László
                                                                                         Harmadik Kor Egyeteme Miskolc

                                                                                         

                                                                                       Közhasznú Alapítvány kuratórium elnök                                                     

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep16.jpg                                  

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\tev1.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\tev2.jpg

c.) Idősek a WHO szerint:

Az Idősügyi Nemzeti Stratégiában az Egészségügyi Világszervezet életkor szerinti felosztását használjuk. E felosztásban a 60-74 év közöttiek az idősödők, a 75-89 évesek az idősek és a 90 év fölötti személyek a nagyon idősek - magyar fordításban a nem egészen jól hangzó „aggok”. A Stratégia szempontjából e három korcsoportot együttesen tekintjük időseknek, bár a hazai munkaerő-piaci sajátosságok okán - e szakterület vonatkozásában már a 45 éven felüliek is szeniorokként kezelendők.

Jellemző (1000 fő, %)

2020

2030

2040

2050

Népesség száma

9358,1

8987,3

8512,5

8036,3

65-x évesek száma

1730,3

1803,8

1918,7

2106,2

65-x évesek aránya

18,5

20,1

22,5

26,2

A magyarországi népességváltozás lehetséges forgatókönyve (Hablicsek László)

 

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep25.jpg

d.) Népesség korcsoportok és nemek szerint 1990-2008

 

Korcsoport

1990

2000

2003

2004

2005

2006

2007

2008

Férfi

0-59 éves

4 197 584

4 069 653

4 004 634

3 985 232

3 964 123

3 954 408

3 943 614

3 924 305

60 év felett

787 320

795 541

813 822

818 881

828 992

830 171

835 464

845 257

70 év felett

306 281

362 685

379 652

382 558

385 525

386 059

386 905

387 100

80 év felett

82 693

79 322

95 101

99 460

102 593

105 817

108 979

111 311

Összesen

4 984 904

4 865 194

5 293 209

4 804 113

5 281 233

4 784 579

4 779 078

4 769 562

0-59 éves

4 217 393

4 095 126

4 026 143

4 005 483

3 981 306

3 964 916

3 952 077

3 926 788

60 év felett

1 172 526

1 261 324

1 297 763

1 307 146

1 323 128

1 327 086

1 335 003

1 349 051

70 év felett

537 973

666 618

702 334

710 304

718 385

723 630

731 005

737 306

80 év felett

177 195

180 773

217 888

227 636

235 296

244 732

254 389

260 839

Összesen

5 389 919

5 356 450

6 244 128

6 250 569

6 258 115

5 292 002

5 287 080

5 275 839

Együtt

0-59 éves

8 414 977

8 164 779

8 030 777

7 990 715

7 945 429

7 919 324

7 895 691

7 851 093

60 év felett

1 959 846

2 056 865

2 111 585

2 126 027

2 152 120

2 157 257

2 170 467

2 194 308

70 év felett

844 254

1 029 303

1 081 986

1 092 862

1 103 910

1 109 689

1 117 910

1 124 406

80 év felett

259 888

260 095

312 989

327 096

337 889

350 549

363 368

372 150

Összesen

10 374 823

10 221 644

11 537 337

10 116 742

11 539 348

10 076 581

10 066 158

10 045 401

(Forrás: KSH)

Öregedési index

Az öregedő társadalom jelének egyik fontos mérőszáma az öregedési index, amely a hatvan év felettiek és a 19 év alattiak arányát mutatja. Ez az index 2001-ben 0,881 volt és folyamatosan emelkedése következtében 2050-re várhatóan 1,883 lesz. Míg 2001-ben a 19 évesnél fiatalabbak voltak többen, addig 50 évvel később már a 60 év felettiek közel kétszer annyian lesznek, mint a fiatal korosztály.

 

Születéskor várható átlagos élettartam

1990

2000

2005

2007

Férfi

65,13 év

67,11 év

68,56 év

69,19 év

73,71 év

75,59 év

76,93 év

77,34 év

(Forrás: KSH)

Születéskor várható élettartam

A társadalom idősödésének másik fontos mutatója a születéskor várható átlagos élettartam, mely lassan, de folyamatosan növekszik. 2007-ben ez a szám a férfiak esetében 69,19 év volt, a nőknél 77,34 év.

e.) Nyugdíjasok ellátási típusonként


Ellátás típusa 

2008. I. havi adatok alapján

2008. IX. havi adatok alapján

 

Ellátásban részesülők száma (fő)

Ellátásban részesülők száma (fő)

Öregségi és korhatár feletti rokkantsági nyugdíj

2 090 103

2 095 882

 

Korbetöltött öregségi nyugdíj

1 454 591

1 425 504

 

Korhatár alatti öregségi (előrehozott) nyugdíj

261 724

301 082

 

Korbetöltött rokkantsági nyugdíj

361 957

356 862

 

Bányász- és korengedményes nyugdíj

11 831

12 434

 

Korhatár alatti rokkant nyugdíj

432 840

423 440

ebből I-II rokkantsági nyugdíj

72 401

70 363

 

Hozzátartozói (özvegyi, árvasági, szülői) nyugdíj

252 617

239 412

 

Teljes ellátások összesen

2 775 560

2 759 946

ebből ideiglenes özvegyi nyugdíj

10 296

9 543

           

(Forrás: KSH)

           

f.) Statisztikai adatok az idősek tanulási jellemzőiről

A KSH adataiból kitűnik, hogy a 45 évnél idősebbek három korcsoportjában:

  • a 45-54 évesek:           8,4 %-a
  • a 55-64 évesek:           4,5 %-a
  • a 65-74 évesek:           2,2 %-a

vett részt valamilyen tanulási programban

Ebből következik, hogy a:

  • a 45-54 évesek:           91,6 %-a
  • a 55-64 évesek:           95,5 %-a
  • a 65-74 évesek:           97,8 %-a

nem vett részt semmilyen jellegű tanulási programban!?

A részvételi arány a neme közötti megoszlásban a következő %-os megoszlást mutat:

                                                           férfiak részvétele:                 nők részvétele:

  • 45-54 évesek:                                     7,6 %                                      9,1 %
  • 55-64 évesek:                                     4,9 %                                      4,3 %
  • 65-74 évesek:                                     2,6 %                                      2,0 %

Az elmúlt évek tapasztalatai és KSH adatai az érdeklődési irányok és számok a humán és természettudományi jellegű képzések iránt a 45-54 évesek esetében:

  • humán tudományok részvételi arány:                33,9 %
  • természettudományi képzési területek:              27,7 %
  • egyéb területek pl. szociális, egészségügyi:                   32,4  %

 

Az 55-64 évesek informális tanulási programokban való részvételük és a férfiak-nők %-os megoszlása:

                                                                                  férfiak:                       nők:

szakkönyvek, szakfolyóiratok olvasása:           9,1 %                          8,5 %

  • internet használók:                                           5,3 %                          5,4 %
  • könyvtár használat:                                          6,0 %                          5,6 %
  • CD-ROM használók:                                      8,2 %                          8,5 %
  • egyéb ismeretterjesztő, közvetítő intézm.:         9,0 %                          6,0 %

A tanulási tartalmat kifejező képzések az 55-64 évesek esetében:

  • műszaki, ipari, építőipari:                     11 %
  • mezőgazdasági jellegű képzés:    -
  • egészségügyi, szociális jelleg:      5,7 %
  • szolgáltatás jellegű:                              34,8 %
  • társadalomtudomány:                             8,3 %
  • természettudományi:                            16,2 %
  • humán tudomány:                                12,9 %

Tanulási igények, tendenciák a 65-74 évesek korcsoportjában:

A tanulási programokban résztvevő 65-74 évesek közül senki sem vesz részt képesítést adó, formális képzési programokban. A 65-74 évesek 4,3 %-a képesítést nem adó, nem formális képzési programokban vesz részt. 92,4 %informális tanulási programokban vesz részt. Ezek az arányok a tanulási igényeknek azt az orientációját jelzik, amely egyrészt e korosztálynak a képesítésekhez, másrészt a tanítási-tanulási folyamatok jellegéhez fűződő viszonyára mutat. Ez a korosztály már egyáltalán nem aspirál a közoktatás, a szakképzés és a felsőoktatás iskolai jellegű intézményeire.

Az informális tanulási programok jellege és megoszlása a KSH adatai szerint a 65-74 évesek körében:
                                                                       férfiak:                       nők:

  • szakkönyvek, szakfolyóiratok: 3,6 %                          3,3 %
  • internet használók:                               1,0 %                          0,7 %
  • CD-ROM audió berendezés:               4,2 %                          3,5 %
  • könyvtár használat:                              2,4 %                          2,7 %
  • egyéb ismeretközvetítő:                       3,1 %                          4.1 %

egyéb meg nem határozható:                4,8 %                          8,1 %

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\tev3.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\tev4.jpg

i.) Időskorúak képzési-tanulási aktivitási jellemzői

 

Életkor szakaszai

 

Tanulási aktivitás

 

Fejlesztési irányok

45-54 évesek

  • Befolyásoló tényezők:
    • eddig megtett tanulási utak
    • szociokultúra, életmód, értékrend
    • egészség-betegség állapot
    • család-motiváltság

 

  • Eddig elért tanulási szint tartása, kiegészítése, fejlesztése
  • Szakma orientált továbbképzés: „kiképzés”
  • Informatika-nyelvtanulás
  • Pályatervezési tréning: „specializálódás”

 

  • Meglévő szakmai tudás korszerűsítése→ munkaerő-piac
  • Új szakmai terület megismerése (váltás!): „átképzés”
  • Vállalkozási ismeretek elsajátítása
  • „Mester-képzés”–„önbecsülés”

55-64 évesek

  • Befolyásoló tényezők:
    • egészség – betegség - szociokulturális helyzet
    • motiváltság-család
    • tanulási szint, egyéni életutak
    • felgyülemlett hátrányok „súlya – ellensúlyozás lehetősége pl.: „rekreáció”
    • munkaerő-piacról fiatalon távozók

 

  • A viszonylagos hanyatlás megelőzése, szakmai „karbantartás”
  • Előnyben a „nem formális tanulás”
  • Új képességek meg-szerzése (kompetenciák), megerősítése
  • „Tudás-hiány” pótlása, motiváltság
  • Digitális ismeretek

 

  • „Mester-képzés” - generációk közötti együttműködés
  • Specializáció→szolgáltatóipar, ellátás – mezőgazdaság – vállalkozás – „életkedv” visszaszerzése
  • „Tudás-átadás” – népfőiskolai-szabadegyetemi keretek – „képzők-képzése”
  • Alkalmazható tudás – gyakorlat – praktikumok megtanulása – önellátás, önkéntesség
  • Kulturális fejlesztés

65-74 évesek

  • Befolyásoló tényezők:
    • testi-lelki egészség – fizikai állapot – mozgás állapot – szellemi frissesség
    • család-motiváltság
    • tudásszint – szakmai ismeretek minősége

 

 

 

 

 

  • Nem formális tanulás-ráképzés, kiegészítő képzés
  • Önmaguk által szervezett tanulási – ismeretterjesztő – praktikumokat megerősítő – fejlesztő kompetenciák
  • Öntevékenység – „kortárs-képzés”
  • „Tudás-átadás” – „Mester-képzés”
  • „Tétnélküli képzések”

 

  • Kognitív folyamatok „ébren tartása”, megerősítése, funkciók biztosítása
  • Rekreációs folyamatokban való aktív részvétel
  • Népfőiskolai, szabadegyetemi – klubszerű ismeretátadás, közvetítés

40 éven felüli nők

  • Befolyásoló speciális tényezők:
    • inaktivitási tendencia feltűnően nő
    • kevés a gyermek-nevelés utáni munkaerő-piaci reaktiválódás
    • társadalmi szinten a női inaktivitás elfogadottabb, mint a férfié
    • munkanélkülivé válás esetén nem lépnek be a „munkaügyi” rendszerbe
    • egyedülálló-szingli vagy özvegy

 

  • Nem formális – rövid idejű – szakmai ismeretek szerzése
  • Nagyobb aktivitás jelentkezik a „humán” területek felé
  • Munkaerő-piacon „eladhatatlan” – korábban szerzett szakmák - kiváltása
  • Megkezdett képzések – Gyes, Gyed miatt megszakadt befejezése, kiegészítése

 

  • Részmunkaidős munkaerő-piacra képzés
  • Korábbi iskoláztatási hiányok miatt „tudásdeficit” pótlása
  • Alacsonyabb iskolai végzettség pótlása iskolarendszerű képzésben
  • Munkahelyet megtartó továbbképzések, átképzések
  • Digitális ismeretek, nyelvi képzések

j.) Időskorúak képzési lehetőségei

Ssz.

A képzés lehetőségei

A képzés lehetséges követelményei

1.

Funkcionális analfabétizmus

Alapkompetenciák: írás, olvasás, számolás elsajátítása

2.

Az általános iskola 5-6-7-8. osztályainak befejezése

Általános iskolai 8. osztályos végzettség megszerzésének követelményei

3.

Befejezetlen szakmunkásképző szakmai tanulmány I-II-III. évfolyam befejezése – munkaerő-piaci igény esetén

Első szakmai szakmunkás-bizonyítvány követelményei

4.

Szakképző Iskolai tanulmányok befejezése, érettségi + szakmaszerzés (formális, nonformális)

Szakképesítés szerzés, érettségi követelmények teljesítése

5.

Gimnáziumi tanulmányok befejezése, érettségi bizonyítvány megszerzése (formális, nonformális)

Gimnáziumi követelmények teljesítése. Alap vagy emeltszintű érettségi követelmény teljesítése.

6.

Felsőoktatási tanulmányok megkezdése, megkezdett tanulmányok befejezése, piacképes szakirány, felsőfokú szakképzés szerzése

Főiskolai, egyetemi diploma követelményeinek megfelelés, szakirányú továbbképzés, felsőfokú szakképzés oklevél elnyerése

7.

OKJ szakképző, akkreditált szakmai továbbképző tanfolyam

Az OKJ szakképesítést adó tanfolyam – szakmánkénti – követelménye, vizsgakövetelményei

8.

OKM akkreditált (pedagógus) továbbképzések

Az OKM akkreditált program vizsgakövetelményei

9.

FAT akkreditált (felnőttképzés) továbbképzések (általános, szakmai, nyelvi)

FAT programakkreditált képzés követelményei, kompetenciák, modul rendszer

10.

ETI akkreditált (egészségügy) továbbképzések, tanfolyamok

ETI programakkreditációban jóváhagyott követelményrendszer

11.

NSZFI programakkreditáció (szociális, gyermekvédelem) továbbképzések, tanfolyamok, műhelyek, tréningek, tapasztalatcsere utak

NSZFI programakkreditáció tartalmi követelményei

12.

Népfőiskolai tanfolyamok, előadások, szakkörök

„Tét-nélküli” képzések, ismereteket, kompetenciákat nyújtó

13.

Szabadegyetem előadásai, szemináriumai – oktatói munka

„Tét-nélküli” képzések, ismereteket nyújtó, kompetenciákat adó, önállóságot növelő – szellemi frissességet biztosító

14.

Szépkorúak Akadémiája előadások, konzultációk, bemutatók – előadások tartása

„Tét-nélküli” képzések, egészségügyi, rekreációs, szociális, fogyasztóvédelmi, mezőgazdasági, stb. ismereteket, kompetenciákat nyújtó – adó

15.

Ismeretterjesztő előadások (TIT) részvétel, előadások tartása, szeminárium vezetés

„Tét-nélküli” ismeretterjesztések, közreműködés, gyakorlati tapasztalatok szerzése

16.

Közművelődési intézmények felnőttképzései, szakkörök, öntevékenykörök, hobbykörök, tevékenykedtetés, kulturális jellegű aktivitás

„Tét-nélküli” ismeretszerzés, kulturális-művelődési igény kielégítése, önmegvalósítás, önkifejezés

17.

Idősek klubjainak ismeretterjesztő rendezvényei, játékos szellemi vetélkedők, rekreáció

„Tét-nélküli” ismeretszerzés a mindennapi szellemi frissesség fenntartása, tevékenykedtetés, lelki-testi „karbantartás” követelménye

18.

Vasárnapi iskola – egyházak által szervezett ismeretterjesztő, tudáspótló, közösséget építő, mentális fejlesztő

„Tét-nélküli” ismeretszerzés, tanulási hiányosságokat pótló, műveltséget emelő, egyháztörténeti betekintést nyújtó – elsősorban vidéki, kis településeken jellemző

19.

Gazdakörök – ismeretátadó, új-korszerű eljárásokat közvetítő közösséget erősítő, vállalkozásokat generáló non formális rendszer

„Tét-nélküli” - kistérségekben, falun, kistelepüléseken mezőgazdasági, kertészeti, erdészeti, állattenyésztői ismereteket erősítő, felújító, korszerűsítő

20.

Helyi önképzőkörök – önművelődés, önmegvalósítás, öntevékenység – ismeretek átadása, tevékenykedtetés – kisebb közösségekben

„Tét-nélküli” – elsősorban önszerveződéssel, öntevékenykedtetéssel megvalósuló – mindennapi élethez kapcsolódó praktikus ismeretek

21.

„LX-LXX-LXXX-Szépkorúak a Net-en” – informatikai-számítástechnikai foglalkozások egyénileg – klubfoglalkozások keretei között

„Tét-nélküli” - motivált ismereteket adó – a „világhálón” kapcsolatokat nyújtó – közéleti és kulturális, szellemi frissességet biztosító, generációk közötti kapcsolatokat erősítő tevékenység

22.

„Nemcsak a húszéveseké a világ” – ismerd meg hazánkat, a világot – élményszerű – rekreációt biztosító tevékenykedés

„Tét-nélküli” természeti, környezeti, történelmi ismereteket nyújtó, változó testi-szellemi erőfeszítéseket igénylő feladat

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep17.jpg

k.) 3KEMA 2010. május – 2011. május költségvetési tervezete

Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány (3KEMA)
2010. május 02. – 2011. május 31. munka és költségvetés tervezete

 

  • Szakmai rendezvények:
    • Nyitó konferencia (City Hotel)

(kb. 40-50 fő részére)                                                                        200.000 Ft
                                                                                                          (MITIME Kft)

    • „Retro-konferencia” sorozat – „Miskolc 800 éves”

(kb. 80-100 fő részére alkalmanként)

      • Óradíj: 12 X 3 óra = 36 óra X 10.000 Ft (bruttó):               360.000 Ft
      • Terembérlet: 36 X 5.000 Ft:                                    180.000 Ft
      • Anyag-posta költség (meghívók, telefon, stb.):                       80.000 Ft
      • „Tanúsítvány” a részvételről (100 fő X 200 Ft):                      20.000 Ft

________________
           640.000 Ft

    • „Génjeinkben hordozzuk korunkat”

Dr. Czeizel Endre professzor előadása (3 + 1 óra)
(kb. 120 fő résztvevő részére)

      • Tiszteletdíj + terembérlet + oktatástechnika:             350.000 Ft
      • Résztvevők regisztrációs díja:                                                        ? Ft
    • „Amit a mérgező gombákról tudni kell”

(Alapfokú ismeretek az erdei gombák gyűjtéséhez)
(kb. 20 fő részére)

      • Óradíj: 20 óra X 5.000 Ft:                                                  100.000 Ft
      • Terembérlet: 20 óra X 3.000 Ft:                                            60.000 Ft
      • Anyagköltség: (gombaismertetés, demonstrációs

táblák, papír-irodaszerek):                                                     40.000 Ft
                                                                               ________________
                                                                                           200.000 Ft

    • „Időskorúak személyi és vagyonvédelme”

(Tanfolyam időskorú önkéntesek és mentorok részére)
(Összesen: 20 fő)

  • Óradíj: 40 óra X 6.000 Ft:                                                  240.000 Ft
  • Terembérlet: 40 óra X 3.000 Ft:                                          120.000 Ft
  • Eszköz, anyagszükséglet:                                                       40.000 Ft

________________
           400.000 Ft

    • „Gazdálkodj okosan” – Szépkorúak háztartási válság kezelő programja

(20 fős csoportok – igény szerint)

  • Óradíj: 20 óra X 8.000 Ft:                                                  160.000 Ft
  • Szervezői-adminisztrációs díj:                                                50.000 Ft
  • Terembérlet: 20 óra X 3.000 Ft:                                            60.000 Ft
  • Anyagszükséglet: különböző nyersanyagok:                80.000 Ft

________________
           350.000 FT

    • „A karosszékből álljanak most fel ….” – rekreációs torna-gyógytorna

foglalkozások – 30 fős csoportoknak
heti 2 X 1 óra, összesen egy turnus 30 óra (15 hét)

  • óradíj: 30 óra X 6.000 Ft:                                                   180.000 Ft
  • Terembérlet: 30 óra X 3.000 Ft:                                            90.000 Ft
  • Eszközök beszerzése (labdák, kötelek, stb.)            130.000 Ft

_________________
           400.000 Ft

            Kiegészítő foglalkozás: 10 alkalom 15 fő részére

  • Kemény Dénes Uszoda látogatás, 10 alkalom, 15 fő

150 X 700 Ft:                                                                     105.000 Ft

  • Tapolca Barlangfürdő látogatás, 10 alkalom, 15 fő

150 X 1.600 Ft:                                                                  240.000 Ft

            Rekreációs program:

  • Torna:                                                                                 400.000 Ft
  • Uszoda:                                                                              105.000 Ft
  • Barlangfürdő:                                                                      240.000 Ft
  • Szervezői + kísérői díj:                                                        150.000 Ft

________________
           895.000 Ft

    • „Időskor, a XXI. század egyik legnagyobb kihívása” – a gerontológus szemével

(Szakmai – tudományos konferencia kb. 100-120 fő részére, 1 nap)

  • Óradíj (gerontológus prof. Bp) 3 + 1 óra                             200.000 Ft
  • Terembérlet: 5 óra X 15.000 Ft                                             75.000 Ft
  • Anyagköltség (meghívó, papír, stb.)                           50.000 Ft
  • Oktatásszervezői díj:                                                  50.000 Ft

________________
           375.000 Ft

                                                           Összesen:                                       3.410.000 Ft

 

  • Szakmai ismeretterjesztés, kiadványok:
    • Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Alapítvány

szakmai ismeretterjesztő (A/4-es) leporelló
1.000 példányban / 100 Ft/db.                                                100.000 Ft

    • Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Alapítvány

részletes bemutatkozó szakmai anyag: DVD-én (100 db)
100 X 600 Ft/db                                                                                  60.000 Ft

    • Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Alapítvány részletes

bemutatkozó szakmai anyag (25 oldal) színes füzetben
(500 példány) 500 X 400 Ft/db:                                                         200.000 Ft

    • Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Alapítvány honlap

szerkesztése, működési feltételek biztosítása
(50.000 Ft + 50.000 Ft):                                                                    100.000 Ft
                                                                                              ________________
                                                                                                          460.000 Ft

 

  • Dologi – tárgyi feltételek a minimális működéshez:
  • Laptop (1 db)                                                                                    200.000 Ft
  • Projektor (1 db)                                                                                 300.000 Ft
  • Mobil telefon + kártya (1 db)                                                               80.000 Ft
  • MP3 (1 db)                                                                                         50.000 Ft
  • Pendriwe (2 db)                                                                                   50.000 Ft
  • Fénymásológép (1 db)                                                            500.000 Ft

________________
         1.180.000 Ft

 

  • A 3KEMA akkreditációs eljárásai (2001. évi CI. törvény alapján):
    • Nyilvántartásba vételi eljárás                                                                 13.000 Ft
    • Minőségbiztosítás                                                                               800.000 Ft
    • Intézmény akkreditáció                                                                       600.000 Ft
    • Programakkreditáció                                                                            90.000 Ft

________________
         1.503.000 Ft
Összesen:

  • 3.410.000 Ft
  •    460.000 Ft
  • 1.180.000 Ft
  • 1.503.000 Ft

_________________
         6.553.000 Ft

 

 

Miskolc, 2010. március 31.

 

                                                                                              Dr. Dobos László
                                                                                              3KEMA kuratórium elnök

__________________________________________________________________________________

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep18.jpgDescription: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep20.jpg

Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány számára készített kérdőíves kutatás 2009-2010

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\kutat1.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\kutat2.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\kutat3.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\kutat4.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\kutat5.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\kutat6.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\kutat7.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\kutat8.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\kutat8.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\kutat9.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\kutat10.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\kutat11.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\kutat12.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\kutat13.jpg

Description: Description: Description: Description: D:\data22\honlap\harmadikkore\public_html\images\idoskep19.jpg

 

Harmadik Kor Egyeteme Miskolc Közhasznú Alapítvány - 2010